Se godt på denne bussen. Den kan oppfylle Ruters miljø-mål

Se godt på denne bussen. Den kan oppfylle Ruters miljø-mål

En OLEV-buss i Sør-Korea, fotografert i 2016. Er dette fremtidens Ruter-busser? Ikke med det første, men ideen er god. FOTO: Minseong Kim/Creative Commons

Det mener elever fra Heltberg: Er fremtidens miljøvennlige bybusser trådløse «trolleybusser» med strøm i asfalten?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.04.2017 kl 20:07

SENTRUM/ULLEVÅL: Den siste måneden har VG1-elevene ved Heltberg private gymnas på Ullevaal stadion jobbet med et naturfagsprosjekt der Ruter har vært oppdragsgiver.

Det er Naturfagssenteret som har fått på plass samarbeidet mellom den videregående skolen på Ullevål og Ruter, og dette er andre året det gjennomføres.

Tirsdag ble resultatene fra seks finalistgrupper presentert i Ruters kundesenter på Jernbanetorget, foran 75 Heltberg-elever, og en jury fra Ruter.

LES OGSÅ: Heltberg flyttet fra Nydalen til Ullevaal stadion

Skal bare kjøre på fornybar energi i 2020

Se bildet større

Bybussene vil i stadig større grad bli elektriske i årene som kommer, tror Ruter. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Oppgaven fra Ruter til Heltberg-elevene lød:

«Hvordan skal målet om at all vår kollektivtransport skal være fornybar i 2020 realiseres? Vurder og avgjør hvilke(n) fornybare transportløsninger Ruter bør velge fremover. Valget må begrunnes ut i fra et naturfaglig perspektiv, teknologisk perspektiv, økonomisk perspektiv og bærekraftig perspektiv.»

– Fra Ruters ståsted er det fint å kunne engasjere ungdom i vår miljøtenkning. Det er nyttig for oss å få innspill til problemstillinger og løsninger som vi jobber konkret med for å oppfylle våre ambisiøse miljømål, satt av våre eiere Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, sier Gro Janborg, kommunikasjonssjef i Ruter.

Hydrogen og vind

I arbeidet med oppgaven har elevene vært på omvisning på Rosenholm bussanlegg, hvor det blant annet er stasjonert en fyllstasjon for hydrogenbusser. De har fått en innføring i tekniske og praktiske forskjeller mellom busser på fornybar energi og diesel, og hvordan hydrogenbusser fungerer spesielt. De fikk se på både biogassbusser, hydrogenbusser og dieselbusser.

Se bildet større

Gruppene argumenterte for sine forslag. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Flere av gruppene pekte også på hydrogen som en mulig løsning på Ruters mål om fornybar energi.

Utfordringene er likevel blant annet at teknologien er dyr, og at en hydrogenbuss per i dag koster mange ganger prisen av en dieselbuss.

Se bildet større

Modell av en traffic-straddling-buss på InnoTrans-messen i 2016. FOTO: FelixM/Creative Commons

En av gruppene trakk frem såkalte traffic-straddling-busser, store innretninger som kjører over vanlig biltrafikk. Disse er på teststadiet i Kina, og kan fungere både som buss og båt, mente gruppa. De trakk frem den store kapasiteten som et pluss. Én slik kan erstatte 40 vanlige busser, sa de.

Juryen fikk også se et forslag om busser med egne vindturbiner på taket og i grillen. Men slik teknologi er ikke tilgjengelig i dag, og har mange begrensninger.

Se bildet større

Mange løsninger ble presentert. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Vinnerne så til Sør-Korea

Vinnergruppa hadde tenkt litt annerledes.

– I motsetning til det flere av de andre gruppene presenterer, er dette noe som er oppnåelig. Teknologien finnes og er under videreutvikling i Sør-Korea, sier Armin Braimi.

Teknologien de anbefaler Ruter å se nærmere på er Online Electric Vehicle, forkortet til OLEV. Enkelt fortalt er dette induksjonsteknologi, der elektriske busser lades trådløst mens de kjører, via elektromagnetiske felt som etableres under asfalten. Teknologien ble første gang tatt i bruk i Sør-Korea i 2010, ifølge Wikipedia.

Se bildet større

Armin Braimi, Julian Rohr-Staff, Snorre Palmstrøm og Joar Heimoen vant Ruter-konkurransen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Elevene har vært flinke. De har forstått problemstillingen og tenkt utenfor boksen, sier juryleder Pernille Aga, som også er ansvarlig for Ruters Fossilfri 2020-prosjekt.

– OLEV-teknologien, er det noe dere hadde tenkt på selv, eller var dette en ny idé for dere?

– Det var ikke helt nytt for oss, men nå jobber vi med en litt kortere tidshorisont. Når denne løsningen blir mer tilgjengelig på markedet, kan det bli aktuelt. Men det er nok ikke det vi setter innsatsen på for å nå 2020-målet, sier Aga.

LES OGSÅ: Nå kan du lade mobilen mens du reiser

Kort tid til 2020

Se bildet større

Pernille Aga og Gro Janborg i Ruter. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Vil Ruter nå eiernes mål om at kollektivtransporten i Oslo og Akershus skal være hundre prosent fornybar innen utgangen av 2020?

Tiden er for knapp, mente de fleste av gruppene fra Heltberg. Neida, mener Ruter selv.

– Vi er ganske sikre på at vi skal nå målet. Hvorfor? Fordi vi har biodiesel, og biodiesel kan vi i dag fylle på tanken til alle dieselbussene våre. Men vi vil over på nullutslippsløsninger. Og det vil ta litt mer tid, sier Aga.

Men selv om biodieselen er fornybar, er den ikke fri for klimagassutslipp (ekstern lenke).

– Hvor langt inn i fremtiden må vi se før Ruter har nådd nullutslippsvisjonen?

– Det tør vi ikke si noe bastant om. Det avhenger av driftsperspektiv, kostnader og teknologi. Kollektivtilbudet skal fungere optimalt gjennom hele omstillingen. Vi skal være pålitelige og ikke irritere kundene, sier Aga.

LES OGSÅ: Er fremtiden selvkjørende busser?

Mulighet for rask omstilling

I dag kjører 30 prosent av bussene på fornybar energi. Trikk og t-bane går allerede på elektrisitet, så transformasjonen skal skje på buss og båt. I 2025 er ambisjonen at 60 prosent av bussene i Oslo skal være elektriske.

Se bildet større

Dette er en av seks elektriske busser som settes i prøvedrift høsten 2017. FOTO: RUTER

Til høsten starter prøvekjøringen av de første seks batterielektriske bussene i Oslo. Stadig flere av bybussene vil bli elektriske i årene fremover. Det er også årsaken til at busskontraktene Ruter har inngått for indre by-linjene, som trådde i kraft 2. april, nå bare er på tre år av gangen.

– Slik kan vi raskt omstille oss til å få inn flere elektriske busser, sier Aga.

På rutene i Akershus, der bussene kjører lenger, vil trolig ikke batteriteknologien fungere godt nok. Der vil hydrogenbusser vurderes etterhvert som teknologien blir rimeligere, og biogass er også et godt alternativ for disse bussrutene, ifølge Aga.

LES OGSÅ:

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på Nordre Aker Budstikkes gratis nyhetsbrev, som kommer rett i innboksen din hver torsdag! Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse