Se "Up" for Volkswagen

Se

PÅ VIDT GAP: Også VW tar i bruk bakdører som åpner bakover for å lett adkomsten til baksetet.

VW nærmest sjokkerte verden med sin billigbil Up! for et par måneder siden. Nå vises maksivarianten Space Up!.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.10.2007 kl 09:05

TOKYO: Selv om nordmenn ikke akkurat løper etter dem, vil verden ha kompakte, romslige biler som ikke tømmer lommeboka verken ved å kjøpe, eie eller bruke. Men at VWs sjokkpresentasjon av Up! på bilmessen i Frankfurt skulle vekke så stor oppsikt, hadde få regnet med. For med Up! demonstrerer VW med all tydelighet behovet for å være folkets billeverandør. Nærmere en ekte folkevogn har de ikke vært siden Boblas tid. Samtidig lovet VW at Up! ikke bare blir et enkelt prosjekt, men en hel bilfamilie. Så at VW valgte nettopp trangbodde Tokyo som arena for å dra teppet av neste variant, falt helt naturlig.

Morsom designSpace Up! er naturligvis også liten, men har vokst med 23 cm til 3,68 meter sammenlignet med Up!. Da blir det plutselig plass til to bakdører (som slår bakover som på Mazda RX8 og Rolls Royce!). Den todelte bakdøren åpner til et bagasjerom som lett kan utvides fra 220 til 1005 liter. Her er integrerte barneseter på plass og et passe stort «smuglerrom» skjult i seteputen bak. Vi har prøvesittet bilen både foran og bak, og her er det faktisk god plass til fire voksne. Up! og Space Up! er ment å koste lite. Det bærer bilene preg av. Men de fikse løsningene og det morsomme designet overskygger all hardplasten. Som på den originale Bobla sitter motoren i hekken og driver bakhjulene.

Tilpasses EU-krav

VW presiserer at de to bilene må oppfattes som konsepter. Men de er ikke mer konsepter enn at informasjonsdirektør Paul Hegna hos den norske VW-importøren antyder produksjonsstart i 2009 eller 2010. Forbrukstallet antydes under 0,3 liter drivstoff per mil.

– Det er klart vi kommer til å ta bilen til Norge, sier Hegna. Han forklarer det med at avgiftsomleggingen har gjort biltypen skattegunstig. Bak VWs beslutning om å lansere en så liten bil med tilsvarende lav inntjening per enhet, skyldes naturligvis EU-kravet om et gjennomsnittlig flåteutslipp på 120 gram CO2 fra 2012.

Biler som Up! og Space Up! gjør det enklere å nå målet for VW, som vet at de blant annet får følge av Toyota med snaut tre meter lange IQ. Informasjonssjef Per Arne Skramstad i Toyota Norge vil imidlertid ikke bekrefte det «alle» vet at IQ kan være på gaten allerede i 2008. Men IQ med 3+1 seter blir neppe like billig som Up.

Annonse
Se bildet større

BAK RATTET: Slik er det ut bak rattet på Space Up!.

Se bildet større

UP: Originalen slik den ble vist i Frankfurt.

Se bildet større

IQ: Toyotas nye småbil er under tre meter lang.

Se bildet større

HEL FAMILIE: Space Up! er andre modell i en hel serie folkevogner som planlegges av Volkswagen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!