Ser du hva som er feil i Grefsenveien?

Ser du hva som er feil i Grefsenveien?

Noe er definitivt ikke som det skal være med den nye oppmerkingen i Grefsenveien. FOTO: TOM OLE BERGERUD

– Dette er jo direkte trafikkfarlig.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
11.11.2015 kl 12:55

GREFSEN: Grefsenveien har de siste årene vært en hullete affære. I disse dager får kjørefeltene nytt asfaltdekke fra Storo og opp mot Grefsen. I tillegg oppgraderes trikkestoppet på Disen – endelig vil mange si – med egne holdeplasser som skal skille av- og påstigende passasjerende fra passerende trafikk.

Men noe har gått helt galt i arbeidet med veien.

– Ikke godt å si hva man holder på med, sier Kjelsås-beboer Tom Ole Bergerud, som har sendt oss disse bildene.

Hvis de som skal svinge til venstre i Grefsenveien følger dette, blir det jo front i front med trikken

Se bildet større

Når trikken kjører oppover Grefsenveien med de doble, gule stripene under seg, blir det åpenbart hva som er feil. FOTO: TOM OLE BERGERUD

Doble striper, midt i trikkeskinnene

De gule, doble midtstripene er nemlig malt opp midt i trikkesporene som går oppover Grefsenveien fra Storokrysset til Disen holdeplass.

– Ikke bare er det komisk, må jo også være direkte trafikkfarlig. Gule midtlinjer skal skille motgående trafikk, hvis de som skal svinge til venstre i Grefsenveien følger dette, blir det jo front i front med trikken. Hva i all verden har de tenkt på? spør Bergerud oppgitt, som oppdaget galskapen i helgen.

Se bildet større

Feilmerkingen går helt ned til Storokrysset. FOTO: TOM OLE BERGERUD

LES OGSÅ: Vi sendte Bymiljøetaten dette bildet av de nye plattformene på Disen holdeplass. Da så de hva som var feil med sykkelveien

Bymiljøetaten

– Ja, hva i all verden har dere egentlig tenkt her, Bymiljøetaten?

– Jeg har fått flere henvendelser på dette i løpet av helgen, og jobber med å finne ut hvorfor det har blitt sånn, sa Monica Thorud Olsen, pressekontakt i Bymiljøetaten, til Nordre Aker Budstikke mandag morgen.

Litt senere på formiddagen kunne hun fortelle følgende:

– Det viser seg at oppmerking i Grefsenveien er feil, og vil bli fjernet i kveld/natt.

LES OGSÅ: Store endringer i Grefsenveien: Krever sykkeltrasé

– Det har skjedd en feil hos Eurostar, som er Bymiljøetatens entreprenør på oppmerking. Oppmerkingen har kommet noen dager før den skulle, og er plassert på feil sted. Eurostar har kommet raskt på banen, og rydder opp ved at oppmerkingen fjernes allerede i kveld, sier Thorud Olsen.

Og selskapet får mer malejobb for Bymiljøetaten. De skal nemlig male opp helt nytt kjøremønster ved Storokrysset neste uke. Les om det her!

Parkeringsforbud og egne kjørefelt

Det ligger an til store endringer i Grefsenveien fremover. I mars var et forslag, med Sporveien som avsender, ute til høring.

Se bildet større

Nye Grefsenveien? Det foreslås blant annet å skille trikk, biler, syklister og gående i egne felt når Grefsenveien skal oppgraderes. Foreløpig er planene ikke klare. Bildet er fra Bergen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Det ble blant annet foreslått at trikkesporene mellom Storo og Disen skal fornyes, og ett forslag er å dele trikkesporene fra øvrig trafikk, med kantstein mellom kjørebane og trikketrasé.

I krysset med Kapellveien ble det foreslått etablert en midtdeler som skal gjøre gangfeltet over Grefsenveien mer trafikksikkert.

Parkeringsplassene langs Grefsenveien er foreslått fjernet, og det foreslås videre en firefelts løsning der trikken går i midten i egen trasé. Enveiskjøring i flere gater, og påbudt høyresving når man kommer ut i Grefsenveien er andre forslag.

Les hele forslaget i denne saken fra mars i år.

Satt på vent

Bydelsutvalget behandlet samme måned forslaget, og understreket viktigheten av at også sykkel blir prioritert i «nye» Grefsenveien.

Tidligere i år ble derfor forslaget midlertidig satt på vent av daværende miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V), og Bymiljøetaten fikk oppgaven om å revidere forslaget, og legge bedre tilrette for syklister.

Bymiljøetate jobber nå med en behovsanalyse for Grefsenveien (Nordpolen-Disen holdeplass, inkludert Storokrysset), som skal være ferdig før jul. Behovsanalysen ser hele strekningen i sammenheng, med fokus på framkommelighet for trikken og tilrettelegging for sykkel. Les om hva den innebærer her!

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

Nye Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!