ANNONSE
Annonse

- Sett ned farten!

Odd Arne Lande leder aksjonen Lydmuren - for lavere fart i Grefsenveien. – Trikkens lange bremselengde må også tas med i samferdselsetatens vurdering av fartsnedsettelse, sier han.

En fartsnedsettelse i Grefsenveien fra 50 km/t til 40 km/t reduserer trikkens bremselengde ved fare med 12 meter.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.03.2006 kl 10:21

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Grefsen: – Det må samferdselsetaten vektlegge, sier leder av Lydmuren.

I februar skulle samferdselsetaten ha behandlet forslag fra Nordre Aker bydelsutvalg og beboere om fartsnedsettelse fra 50 km/t til 40 km/t i Grefsenveien. Saken er utsatt, men skal etter planen behandles i løpet av mars måned.

- 12 meter er langt

Leder av aksjonen for lavere fart (Lydmuren), Odd Arne Lande, har i mellomtiden ytterligere poengtert overfor etaten hvorfor aksjonen mener det er viktig at farten nå blir satt ned.

– Ved en farlig trafikksituasjon kan ikke en trikk svinge unna. Den har i tillegg lang bremsetid. Informasjon jeg har hentet frem om trikken, viser at ved vanlig driftsbrems i 50 km/t bruker trikken circa 74 meter på å stoppe. Ved farebrems med en fart på 50 km/t bruker den circa 32 meter på å stoppe. Ved farebrems ved 40 km/t bruker den circa 20 meter på å stoppe. Tallene taler for seg - 12 meter i en farlig trafikksituasjon kan bety forskjell mellom liv og død, sier Lande. Han har vært i kontakt med samferdselsetaten, og håper etaten også vil legge disse tallene til grunn for en avgjørelse av fartsgrensen i Grefsenveien.

– En trikk veier mye mer enn en buss. Hadde det blitt stillet samme krav til bremseeffektivitet til trikken som til bussen, hadde trikken fått kjøreforbud, mener Lande.

Farebrems og driftsbrems

Kommunikasjonssjef Cato Asperud i Oslotrikken bekrefter Landes bremseinformasjon når det gjelder farebrems i 40 km/t i forhold til i 50 km/t.

– Ved farebrems - ut fra samme utgangspunkt og situasjon - vil trikken, som Lande sier, i 40 km/t bruke circa 10 - 12 færre meter på å stoppe - i forhold til i 50 km/t. En driftsbrems og en farebrems er to forskjellige måter å senke farten på. Driftsbrems på trikken kan sammenliknes med et lett trykk på bremsepedalen på en bil, og da blir jo bremsestrekningen lenger. For å få til en mest mulig behagelig nedbremsing for passasjerene - foran en trikkeholdeplass - starter trikken nedbremsingen mange meter før stoppen. sier Asperud.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.