Minitest: Mercedes GLK 320 CDI

Sexy in the city

Sexy in the city

ALLROUND: Fin i byen, fin på landet.

Visst har den terrengegenskaper, men Mercedes GLK er først og fremst en cool caffe latte-SUV for den urbane borger.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.11.2008 kl 11:55

Hva slags bil snakker vi om?

Mercedes' kompakte SUV som er så fjern fra det ukule drosje-imaget som det er mulig å komme. GLK ble produktplassert i "Sex and the City"-filmen, noe som gir en god pekepinn på hvem Mercedes definerer som målgruppe.

Bilen kan leveres med to forskjellige oppsett. Offroad-varianten inkluderer blant annet front- og hekkskjørt med beskyttelseslister, understellsbeskyttelse, hill descent og offroad-program (lavgirjustering, etc). Sportsvarianten er senket 20 mm og leveres blant annet med pyntelister i krom.

Vår testbil, 320 CDI, har et drivstofforbruk på 0,79 l/mil ved blandet kjøring (tall fra produsent). CO2-utslipp er på 209 g/km, som er i EU4-klasse. Bagasjevolum: 450/1550 liter.

Hva har den under panseret?

GLK kommer med fire motoralternativer, alle med 4Matic. Vår testbil har V6-er og 224 hk.

Andre motoralternativer:

220 CDI: Rekke 4/170 hk

280: V6 231 hk

350: V6 272 hk

Hvor fort går den?

220 CDI:

0-100 km/t: 8,8 sek

Toppfart: 205 km/t

320 CDI:

0-100 km/t: 7,5 sek

Toppfart: 220 km/t

280:

0-100 km/t: 7,6 sek

Toppfart: 210 km/t

350:

0-100 km/t: 6,7 sek

Toppfart: 230 km/t

Hvordan er den å kjøre?

GLK er en veldig komfortabel og enkel bil å kjøre. Den defineres som SUV, men kjører som en vanlig personbil. Mulighetene til å velge mellom komfort- eller sportsmodus, gjør at bilen er like god på landeveien som i byen.

Den sterke motoren og rattgiret sørger for at GLK aldri blir kjedelig på landeveien, men i sportsmodus kunne GLK gjerne bydd på mer motstand i ratt og en mer resolutt styrerespons.

Førermiljøet minner mye om C-klasse. Det er funksjonelt og begripelig - med et godt kvalitetsnivå. Aluminiumslistene på dashbordet i testbilen gir en ekstra touch av moderne eleganse.

Det er mulig å mene mye om multifunksjonshendelen til Mercedes, men med den nevnte caffe latte'n (med soya) i høyrehånden, vil man antakelig se nytten av å kunne betjene både vindusviskere og lys med venstrehånden.

Image-faktor?

Dette er er bil som kan få selv personer med fraværende interesse for bil til å snu seg. Og så lenge GLK har nyhetens interesse, vil de færreste forholde seg likegyldige til bilens utseende. Enten liker man det, eller så finner man det latterlig.

Vi synes Mercedes skal ha kred for å satse på et ganske vågalt design som bryter monotoniteten av amøbeformede biler. Kantete er den, og da tenker man automatisk maskulin design. Men GLK gir ikke et spesielt maskulint inntrykk, selv med en kraftig dieselmotor. Det er noe forfinet over GLK, som ellers er ganske fraværende i et traust 4x4 kompaktsegment.

Hva er svakhetene?Det blir ingen miljøpriser av et CO2-utslipp på minium 183 g/km (220 CDI). En høyst uvitenskapelig sjekk viste at computeren slet med å finne bluetooth-enheter, noe som er irriterende, men muligens helt tilfeldig.

Hva koster den?Fra 559.000 kroner for billigste.

Hvem passer den for?Gjennomsnittskjøperen har neppe overall fra Felleskjøpet i walk-in closet-et.

Mulige konkurrenter?Audi Q5, Volvo XC60, BMW X3, Land Rover Freelander.

Annonse
Se bildet større

V6 med 224 hk.

Se bildet større

Førermiljøet minner mye om C-klasse.

Se bildet større

Stilig med aluminiumslister.

Se bildet større

Spesielt utseende.

Se bildet større

CO2-utslippet er ikke imponerende.

Se bildet større

Prisene starter på 559.000 kroner

Se bildet større

Bagasjevolumet er på 450 liter. 1550 med nedfelte seter.

Se bildet større

GLK er en komfortabel bil.

Se bildet større

PRØVEKJØRT: Med GLK retter Mercedes seg mot den urbane kvinnen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!