Test: Volvo XC60

Sikkerhetssjefen

Sikkerhetssjefen

Typisk Volvo-interiør.

XC60 er altså en sikkerhetsbasert bil. Den har naturligvis ryggekamera – og det piper i alle retninger i bilen. Piiip. Piiip.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.12.2008 kl 11:45

Også Volvo XC60 har – i likhet med Freelander – varmetråder i frontruta. Det er naturligvis fordi den er i slekt med nevnte Freelander og bygd over samme tekniske lest. Men der stopper også likheten.

Volvo vil helst ikke at XC60 omtales som SUV, men som crossover. Det er liksom litt mindre belastet i forhold til CO2-utslipp.

Dessuten vil ikke Volvo at XC60 skal oppfattes som terrengbil, men mest som ei tøff stasjonsvogn for folk flest. La oss minne om Volvos gamle slagord: Innfødt nordbo. Og en nordbo klarer seg godt på vinterføre.

Problemet er at XC60 ikke på noen måte er innfødt her i nord; bilen bygges i Belgia. Og snart kommer den også uten firehjulstrekk. Men den kommer ikke med dieselmotorer som holder tritt med Audi, BMW og Mercedes. 185 hk oppgis som foreløpig kraftigste.

XC60 er ikke bare annerledes i designet og tøff å se på. Den har også et sikkerhetsnivå som overgår de fleste andre biler i verden, og den er i standardutgave innrettet slik at den stopper selv om fare for kollisjon oppstår i bytrafikk.

Riktignok må hastigheten være maksimalt 15 km/t, men dette er bare begynnelsen på en spennende utvikling som Volvo mener skal føre fram til så sikre biler at fra 2020 vil man ikke kunne kjøre seg i hjel i en ny Volvo med mindre man gjør det med overlegg!

XC60 er altså en sikkerhetsbasert bil. Den har naturligvis ryggekamera – og det piper i alle retninger i bilen. Piiip. Piiip.

XC60 ser langt bedre ut enn storebror XC90. Særlig gjeldet dette bakfra.

Men styringen framstår som mer dvask enn sportslig. Her mener vi Volvo har noe å lære fra Ford som i den litt mindre Kuga varter opp med langt bedre styrepresisjon og lekende veiopptreden.

I Volvo elsker utviklerne å drysse knapper utover interiøret. Så også i XC60. Det synes vi ikke noe om.

Dessuten liker vi ikke plastlaminatparkett – og definitivt ikke på midtkonsollen i en bil som gjerne vil oppfattes som premium på linje med Audi, BMW og Mercedes. Nei, dette gjør Audi langt mer elegant. Pris: 773.325 kroner.

Konklusjon: Svenskene bruker både belte og bukseseler samtidig.

Annonse
Se bildet større

Spesiell profil på XC60.

Se bildet større

Midtkonsoll med plastparkett. Ikke spesielt elegant.

Se bildet større

Her aktiverer du sikkerhetssystemene.

Se bildet større

TØFFERE LILLEBROR: XC60 minner litt om XC90, men ser mye bedre ut.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!