– Sitter Bymiljøetaten bare i bil?

– Sitter Bymiljøetaten bare i bil?

Hanne Lyssand, lokalpolitiker for SV, forteller at bydelens arbeidsutvalg har sendt en henvendelse til Bymiljøetaten med spørsmål om hvorfor de ikke ble informert om at turveien skulle stenges. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA/ARKIVFOTO

Stengingen av turveien, og den påfølgende asfalteringen, har ikke vært til politisk behandling verken i bydel eller bystyre. Torsdag sendte bydelspolitikerne en henvendelse til Bymiljøetaten der de ber om en forklaring.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.06.2015 kl 13:49

KJELSÅS-NYDALEN: – Det er helt tydelig at Bymiljøetaten ikke har skjønt hvor lang omvei det blir for gående og syklister når de stenger denne gangveien, sier Hanne Lyssand, bydelspolitiker for SV.

Nordre Aker Budstikke kunne tirsdag fortelle at sperringene langs Akerselva vil stå en måned fordi turveien mellom Kjelsåsveien og Gjerdums vei i Nydalen skal asfalteres i sommer.

Ikke gå glipp av noe! Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook og få siste nytt rett i nyhetsfeeden din!

SISTE NYTT I SAKEN: Byråd Guri Melby stanser asfalteringen

Alternativ vei er for syklister er Grefsenveien eller Maridalsveien, de som går kan ta en vei med trapper og overgangen over Ringveien, men den er bratt og det krever lokalkunnskap å finne den, mener Lyssand. Veien langs Akerselva brukes som skolevei til Engebråten ungdomsskole.

– Stigning har mye større betydning for gående og syklister, det kan sikkert være litt vanskelig for bilister å forstå, fortsetter hun.

– Kom for sent til skolen

– Jeg fikk referert en historie med en elev på Engebråten, som kom for seint på skolen, det er langt til Engebråten skole via Maridalsveien og Frysja. Saken har ikke vært opp i noe politisk organ hverken i bystyret eller i bydelen og det er heller ikke blitt gitt noe varsel om oppstart.

LES OGSÅ: «22 av 24 spurte ønsker ikke asfalt langs Akerselva»

Bydelen ber om svar

Saken ble behandlet i Arbeidsutvalget i bydelen på torsdag og der ble politikerne enige om å sende en forespørsel til etaten og be om en forklaring.

– Jeg er skeptisk til at det asfalteres, Norge er full av grusveier med mer belastning uten at de er noe stort problem, sier Lyssand.

Hun har selv gjort en måling, og det er 3,4 kilometer med en stigning på 95 meter og estimert sykkeltid i overkant av 17 minutter fra skiltet med stengt vei ved Gjerdrums vei til Engebråten.

Til sammenlikning er stien 900 meter, med 35 meter stigning og estimert tid i underkant av fire minutter.

LES OGSÅ: Går inn med 1,2 millioner: Nytt selskap overtar elitesatsingen til Lyn

Byråden må redegjøre

Lyssands partifelle, Marianne Borgen som er leder i bystyrets samferdsels- og miljøkomité, har sendt følgende spørsmål skriftlig til miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V):

  • Hvorfor er det valgt å asfaltere denne gangveien, og hvilke andre alternativer ble også vurdert?
  • Har Bydelsutvalget fått uttale seg om dette?
  • Hva vil byråden gjøre noe for å sikre bedre skilting og bedre informasjon?
  • Når starter arbeidet?
  • Når skal arbeidene være ferdige?
  • Er det vurdert å stenge delvis i noen perioder, og holde deler av gangveien oppe?

Spørsmålene må besvares skriftlig av byråden.

Borgen: – Holder ikke

Nordre Aker Budstikke var tidligere fredag i kontakt med Guri Melby, som henviste til Bymiljøetaten, og at det er innenfor etatens fullmakter å igangsette slikt arbeid.

Bymiljøetaten uttalte onsdag til Nordre Aker Budstikke at asfalteringen kommer som en følge av flere år med vedlikeholdsproblemer på veien. Ved store nedbørsmengder sklir grusen ut.

Marianne Borgen er ikke tilfreds med at Melby til Nordre Aker Budstikke legger ansvaret på Bymiljøetaten.

– Det holder ikke å si at dette er innenfor fullmaktene til etaten. Som miljø- og samferdselbyråd er Guri Melby overordnet ansvarlig, sier Borgen, som forventer snarlig svar fra byråden.

LES OGSÅ: De var elever på Kjelsås og Korsvoll. 19 år senere åpner de tidskapselen og blir overasket over hilsenen fra seg selv!

Aksjonsgruppen vokser

Facebook-gruppen «Vi som synes asfaltering mellom Stillatorget og Nydalen skal droppes», som ble opprettet torsdag kveld, nærmer seg 1200 medlemer nesten ett døgn senere.

– Alle er like hoderystende til dette, både at arbeidet settes i gang uten forvarsel, og at man i det hele tatt har vurdert asfalt uten å se kvalitetene i den grusveien som er der. Det er som om man skulle ha startet asfaltering av skogsbilveien mellom Sognsvann og Ullevålseter fordi det er glatt om vinteren, sier initiativtaker Eigil Olsen.

Nordre Aker Budstikke har ikke selv vært på stedet fredag, men en leser kommenterer fredag kveld at både skilt og sperregjerde er lagt til side slik at det er åpnet for ferdsel igjen.

Nordre Aker Budstikke har vært i kontakt med Bymiljøetaten igjen fredag ettermiddag, men etaten har ikke mulighet til å kommentere saken igjen før mandag.

LES OGSÅ:

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!