Sjekk denne elbilen!

Sjekk denne elbilen!

DIGER: Nesten fem meter strekker Karma seg i lengden.

Karma heter den, akselerer fra 0-100 på 5,8 sekunder og har en toppfart på 200 km/t. To nordmenn har allerede meldt sin interesse.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.01.2008 kl 09:05

DETROIT: Har du 80.000 dollar (440.000 kroner) å bruke på drømmebilen, kan det være verd å kontakte danske Henrik Fisker i Fisker Automobile i Irvine i California. Mot å deponere snaut 30.000 kroner (5000 dollar) ønskes du velkommen til å stå på ventelisten for å kjøpe Fiskers nesten fem meter lange og batteridrevne sportssedan, døpt Karma. Produksjon planlegges fra slutten av 2009. Ikke mindre enn 15.000 biler håper Fisker å selge i året.

To nordmenn

– Vi har allerede to nordmenn på listen, sier Fisker, og forlanger å bli trodd. Hvem de to er vil han ikke ut med. Om dette er en drøy spøk? Slett ikke. Bildesigner Fisker har stort sett lyktes med det meste han har stukket nesen sin ned i. Den 44 år gamle dansken er mannen bak BMW Z8. Ford gjorde ham til Aston Martin-designer med ansvaret for V8 Vantage og DB9. I 2005 startet Fisker for seg selv.

– Karma er en plug-in hybrid med god plass til fire voksne. Den akselererer til 100 km/t på 5,8 sekunder og kan kjøres i 200 km/t på batteridrift. Hjelpemotoren tar først til å produsere strøm for videre drift når batteripakken nærmer seg tom, sier Fisker.

80 km på strøm

Det siste er viktig fordi 60 prosent av amerikanske og europeiske bilister kjører mindre hver dag enn bilens 80 kilometer batterirekkevidde. Før hjelpemotoren tar til å produsere strøm, slipper ikke bilen ut et eneste gram CO2. Hva som befinner seg under panseret vil ikke Fisker ut med ennå. Men svært anerkjente Quantum Technologies står for batterileveransene. For å øke bilens stabilitet i høye hastigheter befinner batteriene seg i gulvet mellom akslene. Henrik Fisker lever av design og utvikling, så selve produksjonen av bilen vil bli satt bort til en frittstående bilbygger. Hvem er ennå ikke klart.

– Vi vurderer flere selskaper, men dollarens svake stilling gjør at vi nok kommer til å produsere bilen i USA.

Ingen konkurrenter

– Hva driver deg til å bygge en sportssedan for strømdrift?

– Verden, og særlig kjøpesterke kunder, etterspør miljøvennlige biler. Ingen bygger biler som dette i dag. Jeg kan ikke se å ha noen konkurrenter for tiden, presiserer Fisker. At Fisker har jobbet hos BMW speiles i fronten på Karma. Men Fisker har ikke hentet elbilideén i Volt-prosjektet til General Motors.

– Nei, jeg startet med Karma før Volt så dagens lys. Dette er et helt selvstendig prosjekt, sier Fisker. Hele Karmas tak dekkes av solceller. Disse lader bilens mens den står parkert og driver samtidig klimaanlegget så eieren kan sette seg inn i en nedkjølt bil ved arbeidsdagens slutt.

Annonse
Se bildet større

BAK RATTET: Interiør med sportslig eleganse.

Se bildet større

Q-DRIVE: Betyr batterier fra Quantum.

Se bildet større

UTEN KONKURRENTER: Henrik Fisker hevder å ha to nordmenn på kundelisten for den batteridrevne sportsbilen Karma.

Se bildet større

GLISET: Fronten har flere fellestrekk med BMW Z8, bilen Fisker tegnet for ti år siden.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!