Sjekk disse grønne bilnyhetene

Sjekk disse grønne bilnyhetene

CADILLAC: GMs brenselcelleteknologi skal nå testes ut på publikum.

Selv om 2008 ser ut til å bli SUV-enes år, har i det minste amerikanerne innsett at fremtiden består av biodrivstoffbiler, elbiler, brenselcellebiler matet med hydrogen, hybrider og plug-in hybrider. Snart står Europa for tur.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
23.01.2008 kl 10:31

DETROIT: Selv om amerikanske biler og deres motorer fortsett er digre sett med europeiske øyne, er amerikanerne åpne for at de allerede i 2010 kan ha en biodrivstoffbil, en plug-in hybrid eller kanskje en ren elbil i garasjen. Mens bilutstillingen i Detroit tidligere har flommet over av tørste muskelbiler, gikk det en grønn pil rettet mot fremtiden gjennom årets utstilling.

Plug-in i 2010

General Motors (GM) mener alvor når de hevder at en bil bygd over plug-in konseptet Volt skal være på veien i 2010. Og Toyota, som har mer enn ti års erfaring og en million bygde hybridbiler bak seg, fulgte opp.

Så godt som alle i bilindustrien erkjenner nå et det bare er et spørsmål om tid før de elektriske bilene får sitt definitive gjennombrudd. Men det snakkes ikke lenger om elbiler med kort rekkevidde. Avhengig av batterikapasitet vil bilene kunne kjøre 100 til 300 kilometer per oppladning, og med solcellepanel på taket lades bilen mens eieren er på jobben. Danske Henrik Fisker viste en slik bil som han setter i produksjon neste år i et antall på 15.000 (!) i året.

StrømproduksjonDet er ikke sikkert batterikapasiteten blir like god på alle elbiler. Kanskje blir ikke rekkevidden på mer enn 70 til 80 kilometer på enkelte modeller. Men når batteriene er tomme for strøm overtar den spesialtilpassede flexifuelmotoren strømproduksjonen. Poenget er at man da allerede har kjørt mange utslippsfrie mil. Stort sett vil batteri-rekkevidden holde, samtidig som risikoen for å bli stående langs veien er eliminert. Allerede i år kan både GM og Honda tilby hydrogendrevne brenselcellebiler til dem som måtte være spesielt interessert, og har mulighet til å tanke bilene. Dette er et teknologisk syvmilssteg i forhold de allerede eksisterende forbrenningsmotorene Mazda og BMW har bygd om til hydrogendrift.

Diesel-skepsis

I Europa sverges det til dieselmotorer, og europeiske bilprodusenter hevder at moderne dieselmotorer ikke slipper ut mer CO2 enn bensin/elektriske hybridbiler. Derfor forsøker de med all kraft å selge dem til amerikanerne.

Men amerikanerne er skeptiske til dieselpersonbiler, fordi diesel primært tankes på litt utilgjengelige "truckstoper" hvor man tråkker i dieselsøl og blir skitten på hendene. Dessuten stiller amerikanske myndigheter allerede så strenge avgasskrav til dieselbilene (tilsvarende Euro 6 i Europa ut i neste tiår), at produksjonsprisen mellom en ren dieselmotor og tilsvarende flexifuel/elektriske hybridbiler viskes ut.

Og i et slikt perspektiv vil den jevne amerikaner foretrekke hybridvarianten.

Annonse
Se bildet større

ELBIL: Kinesisk bybil? Kanskje denne egner seg best på golfbanen?

Se bildet større

LINCOLN: MTK har eco-boost teknologi som sparer 20 prosent drivstoff. Motoren yter 340 hk i den 5,30 meter lange bilen.

Se bildet større

DODGE: Zeo betyr naturligvis zero utslipp. Denne batteridrevne bilen har rettevidde på 400 kilometer.

Se bildet større

LAND ROVER: LRX slipper ikke ut med enn 120 gram CO2 under normal kjøring. Det gir håp for SUV-ene i en CO2-kritisk tid.

Se bildet større

MAZDA: Furai, eller lyden av vind, kan kjøres på E100, altså ren etanol.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!