Revolt i bilindustrien

Sjekk disse øko-bilene!

Sjekk disse øko-bilene!

ELEKTRISK R8: Audi Etron

Skjerpede miljøkrav fra EU tvang bilindustrien til å tenke nytt. Denne høsten flommer det over av hybride konsepter – og renere skal det bli.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.09.2009 kl 13:40

Da det gikk opp for Europas billedere at EU-politikere ikke kom til å gi etter for press, fikk en hel industri det travelt med å tilpasse seg skjerpede CO2-krav.

Plutselig var ikke Toyotas litt bortgjemte fikling med bensin/elektriske hybridbiler noe man lo av lenger.

Flom av hybrider

Denne høsten flommer over av hybride konsepter. Toyota har vært der i mange år, mens Mercedes er så vidt i gang.

Alle vet at VW-konsernet, en av de aller største hybridmotstanderne for et snaut tiår siden, tvinges inn i samme spor. Peugeot/Citroën er hybridklare

— og bakom lurer de elektriske bilene.

Bilindustrien vet hvor det bærer: I fremtiden kjører vi sannsynligvis alle rundt i elektriske biler tanket på "ren" energi, enten den hentes fra vannkraft, atomkraft etter rett fra solen. Men ingen kan med sikkerhet slå fast når fremtiden inntreffer.

Lovet hydrogenbiler

Allerede i 1994 proklamerte Mercedes-Benz at 2004 ville bli det store gjennombruddsåret for brenselcellebiler fyrt med hydrogen.

I 2009 kan slike biler ennå ikke kjøpes, og det er fortsatt langt mellom hydrogenstasjonene selv i energilandet Norge.

Derfor vil vi i mange år kjøre rundt i konvensjonelle biler tanket med bensin eller diesel. Men forbruket presses stadig ned og eksosen renses ytterligere. Bilindustrien ser et forbruk på 0,3 liter per mil for en vanlig familiebil innen rekkevidde midt i neste tiår.

Dit tvinger EU dem. Produsenter som ikke klarer EUs gjennomsnittlige utslippskrav på 120 gram CO2/km, vil bli straffet etter en progressiv skala som tar til å virke fra 2012.

Et utslipp på 120 gram tilsvarer et forbruk på 0,45 liter diesel eller 0,5 liter bensin per mil.

I 2020 settes trolig kravet til 98 gram/km. Det nivået har Toyota allerede passert med Prius.

Mange løsninger

Veien mot nullutslipp ser ut til å være brolagt med ulike teknologier:

* Hybridbiler: Noen er allerede på plass, men flere kommer fra 2010 og utover.

* Ladbare hybrider: Kan kjøres som elbiler inntil strømmen tar slutt og motoren starter automatisk. De første settes i produksjon om få måneder. Rekkevidden avhenger av batterikapasiteten.

* Elbiler med hjelpemotor: Et svært interessant og realistisk alternativ der et aggregat, eksempelvis drevet på bioetanol eller biodiesel, forsetter å produsere strøm når batteriene går tomme. Allerede tidlig neste år kommer det elektriske lynet Fisker Karma med slik teknologi. Chevrolet Volt og Opel Ampera klargjøres i 2011 for norske kjøpere, trolig til folkelig pris. Med rett utformet avgiftssystem kan Norge bli et foregangsland for slike biler.

* Brenselcellebiler: Bilen medbringer eget kraftverk som omdanner hydrogen til strøm, med kun rent vann som avfall. Dyr teknologi og komplisert infrastruktur for drivstoffet vil trolig gjøre dette interessant først om 20 år.

* Elbiler: Får ikke noe stort gjennombrudd som annet enn bybiler inntil prisen reduseres og batterikapasiteten bedres betydelig.

Annonse
Se bildet større

LEKKER: Peugeot RCZ Hybrid.

Se bildet større

FAMILIEBIL: Opel Ampera har samme teknologi som Karma, men norsk avgiftspolitikk avgjør prisen.

Se bildet større

MEKTIG: Forbundskansler Angela Merkel inspiserer BMW Vision Efficient Dynamics - en hybrid som kombinerer dieselmotor med to elektriske motorer.

Se bildet større

EL: Volkswagens lavutslippsbil L1 kommer i 2013.

Se bildet større

EL: Lexus med C-klasse hybrid-konsept.

Se bildet større

ELBIL: Renault satser, sammen med partner Nissan, å bli størst på elbiler innen et par år. Bilen – med 150 km rekkevidde – hurtiglades på 20 min via 400 volt strøm.

Se bildet større

ELBIL: Peugeot BB1.

Se bildet større

ØKO: Mercedes-Benz Concept BlueZero e-cell.

Se bildet større

HOTLIPS-HYBRID: Citroën REVOLTe er inspirert av 2CV. BIlen har en konvensjonell forbrenningsmotor kombinert med en elektrisk motor der begge er i stand til å drive bilen fremover.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!