Sjekk høstens lampetrend

Sjekk høstens lampetrend

DISKOLAMPEFEBER: Barbara fra Modiss til hele 105.000 kroner.

Om sommeren har vært mørk, ser det lyst ut for høsten. Og i 2007 er lamper blitt møbler.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.08.2007 kl 09:06

"Dette er ingen lampe! Det er et møbel!" hevder en stor interiørkjede på vegne av en av sine nysatsinger. Slagordet er ikke bare typisk i 2007. Det har også en viss gyldighet, skal vi tro ekspertisen.

Ove Rogne, lysdesigner hos den norske lysprodusenten Northern Lighting, mener det har skjedd noe med bransjen de tre-fire siste årene.

– Fabrikantene har gått fra å være tradisjonelle til å bli mer utfordrende i sin tenkning. De henter mer inspirasjon fra andre elementer enn det vi vanligvis forbinder med lys. Det gjelder selve lampene, lyskilder, materialer og former. Før var de moderne lampene man fant til salgs i butikkene, stort sett "stål med lys i". Sånn er det ikke lenger, sier han.

Særpreg

Utviklingen går hånd i hånd med endringer i markedet, ifølge Rogne. Innen trendsegmentet handler det om variasjon og jakten på det unike.

– Lampene har fått sterkere personlighet. Folk vil ha særpreg. Vi kjøper en lampe for å ha et ikon, ikke bare for å få lys i rommet. Vi ser altså et skift bort fra lys som kun funksjon, og over til "estetisk belysning" og lamper med historie, egenart og identitet, sier Rogne, som mener kundene velger dyrere og mer kvalitetsorienterte produsenter etter hvert som husholdningsøkonomien bedres og boligarealet øker.

For vi bruker nødvendigvis òg mer penger på å komme oss ut av mørket. Spanske Modiss ville neppe gjort stor lykke i de brede lag med sin Barbara-krone til over 100000 kroner i gamle dager. Nå kan historien være en annen.

– Vi ser priskategorier vi så langt ikke har vært vant til. Forretningene tar inn og selger lamper som koster mer enn det nordmenn har vært vant til å betale for en stor flatskjerm, en sofa eller en spisestueseksjon. Lamper er nemlig blitt et interiørprodukt, på lik linje med disse tingene, sier Rogne.

Glossy

Av andre pendel-nyheter i høst følger Verpan opp med en slankere utgave av sin populære Spiral i sølv, til 5600 kroner. I den andre enden av prisspekteret dingler Massives Diving-taklampe til 1799 kroner, mens klassikere som Louis Poulsson PH-lampe fortsatt har appell. Trendene er like forskjellige som prisen, mener frilans-lysdesigner Tone Spilling.

– Ting er gjerne store og kraftige. De gjør mer ut av seg, samtidig som det tas i bruk en del alternative materialer – for eksempel plast, gjerne kombinert med tekstil. Det har gått i retning av en mer overlesset stil igjen, men likevel med et stramt preg. Dessuten kommer det mye sort og glossy, sier hun.

I likhet med kollega Rogne er Spilling redd motebevisstheten vil få negative følger for billigkjedene innen belysning. Skjønt, signalet derfra er at frykten er ubegrunnet.

– Det er riktig at interiør er et felt i vekst i Norge, sier markedssjef Kristin U. Tufte i Lampehuset.

– Like fullt selger "det koselige" så det holder. Vi opplever at den store hopen skal ha vår Tusse.

Annonse
Se bildet større

RØDT OG SØTT: Cole fra Herstal til 799 kroner.

Se bildet større

INNGANG: Luga fra Astro til 828 kroner.

Se bildet større

KOMMER I HØST: Miniutgaven av Spiral fra Verpan til 5600 kroner.

Se bildet større

DYKKERINSPIRERT: Diving fra Massive til 1799 kroner.

Se bildet større

MØBLERER MED LYS: – Vi kjøper en lampe for å ha et ikon, ikke bare for å få lys i rommet, mener lysdesigner Ove Rogne.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!