ANNONSE
Annonse

Sjekk høstens lampetrend

DISKOLAMPEFEBER: Barbara fra Modiss til hele 105.000 kroner.

Om sommeren har vært mørk, ser det lyst ut for høsten. Og i 2007 er lamper blitt møbler.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 29.08.2007 kl 09:06

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

"Dette er ingen lampe! Det er et møbel!" hevder en stor interiørkjede på vegne av en av sine nysatsinger. Slagordet er ikke bare typisk i 2007. Det har også en viss gyldighet, skal vi tro ekspertisen.

Ove Rogne, lysdesigner hos den norske lysprodusenten Northern Lighting, mener det har skjedd noe med bransjen de tre-fire siste årene.

– Fabrikantene har gått fra å være tradisjonelle til å bli mer utfordrende i sin tenkning. De henter mer inspirasjon fra andre elementer enn det vi vanligvis forbinder med lys. Det gjelder selve lampene, lyskilder, materialer og former. Før var de moderne lampene man fant til salgs i butikkene, stort sett "stål med lys i". Sånn er det ikke lenger, sier han.

Særpreg

Utviklingen går hånd i hånd med endringer i markedet, ifølge Rogne. Innen trendsegmentet handler det om variasjon og jakten på det unike.

– Lampene har fått sterkere personlighet. Folk vil ha særpreg. Vi kjøper en lampe for å ha et ikon, ikke bare for å få lys i rommet. Vi ser altså et skift bort fra lys som kun funksjon, og over til "estetisk belysning" og lamper med historie, egenart og identitet, sier Rogne, som mener kundene velger dyrere og mer kvalitetsorienterte produsenter etter hvert som husholdningsøkonomien bedres og boligarealet øker.

For vi bruker nødvendigvis òg mer penger på å komme oss ut av mørket. Spanske Modiss ville neppe gjort stor lykke i de brede lag med sin Barbara-krone til over 100000 kroner i gamle dager. Nå kan historien være en annen.

– Vi ser priskategorier vi så langt ikke har vært vant til. Forretningene tar inn og selger lamper som koster mer enn det nordmenn har vært vant til å betale for en stor flatskjerm, en sofa eller en spisestueseksjon. Lamper er nemlig blitt et interiørprodukt, på lik linje med disse tingene, sier Rogne.

Glossy

Av andre pendel-nyheter i høst følger Verpan opp med en slankere utgave av sin populære Spiral i sølv, til 5600 kroner. I den andre enden av prisspekteret dingler Massives Diving-taklampe til 1799 kroner, mens klassikere som Louis Poulsson PH-lampe fortsatt har appell. Trendene er like forskjellige som prisen, mener frilans-lysdesigner Tone Spilling.

– Ting er gjerne store og kraftige. De gjør mer ut av seg, samtidig som det tas i bruk en del alternative materialer – for eksempel plast, gjerne kombinert med tekstil. Det har gått i retning av en mer overlesset stil igjen, men likevel med et stramt preg. Dessuten kommer det mye sort og glossy, sier hun.

I likhet med kollega Rogne er Spilling redd motebevisstheten vil få negative følger for billigkjedene innen belysning. Skjønt, signalet derfra er at frykten er ubegrunnet.

– Det er riktig at interiør er et felt i vekst i Norge, sier markedssjef Kristin U. Tufte i Lampehuset.

– Like fullt selger "det koselige" så det holder. Vi opplever at den store hopen skal ha vår Tusse.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.