Flytoget med ny kampanje:

Skal bedre reisekulturen

Skal bedre reisekulturen

Ny kampanje skal bedre reisekulturen.

I en spørreundersøkelse utført av Flytoget, svarte bare 55 prosent av befolkningen at de opplevde at Flytoget opptrådte hensynsfullt når de var ute og reiste.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.07.2008 kl 12:18

OSLO: Dermed vil de i sommer gjennomføre en kampanje for å bedre reisekulturen.

Gir råd

Flytoget informerer at de nå vil gi de reisende råd om hvordan de kan gjøre reisen bedre for seg og sine medpassasjerer.

- Vi i Flytoget gjør alt vi kan for å skape en best mulig reiseopplevelse, men mye av reiseopplevelsen skapes uansett av medpassasjerene, og her inviterer vi til samarbeid sier kommunikasjonssjef i Flytoget Lena A. Nesteby.

Felles ansvar

I Flytogets spørreundersøkelse gjennomført av Norstat i juni 2008 svarer 69 prosent at de reisende selv bærer et svært stort ansvar for at passasjerene opptrer hensynsfullt mot hverandre, foreldreansvaret vektlegges 46 prosent, og 17 prosent mener personalet i reiselivsbedriftene har et svært stort ansvar.

- Reisekultur er et felles ansvar, men våre undersøkelser viser at folk overvurderer sin egen evne til å vise hensyn, derfor må vi vie større oppmerksomhet til reisekulturen, påpeker Nesteby.

Ungdom og forretningsreisende verst

I Flytogets undersøkelse svarer 89 prosent av befolkningen at de selv opptrer hensynsfullt på reise, men så mye som 44 prosent oppgir at nordmenn flest er lite flinke til å vise hensyn. Befolkningen er delt på midten i spørsmålet om vi har blitt bedre eller verre de siste ti årene, 51 prosent mener vi har blitt verre, 49 prosent mener vi har blitt bedre.

Det er få nordmenn som opplever kvinner som lite hensynsfulle, flest opplever at ungdom og forretningsreisende er lite hensynsfulle når de reiser.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!