Skal bli avgift på flere hundre kroner dagen for parkering i smågatene

Skal bli avgift på flere hundre kroner dagen for parkering i smågatene

Vil ikke ha jobbparkeringen i smågatene rundt Nydalen, som her i Haugesvei. FOTO: PRIVAT

Det blir beboerparkering i smågatene i området, men også dagsparkering for alle andre på flere hundre kroner i avgift.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.11.2016 kl 12:37

TÅSEN: For kort tid siden sendte beboer i Haugesvei på Tåsen brev til bydelsadministrasjonen i Nordre Aker.

– Gatene i området Blåsbortveien, Haugesvei, Nygård Terrasse brukes som parkeringsplass for arbeidsplassene i Nydalen. Dette skaper trafikkfarlige situasjoner i gater der mange barn går til skole hver dag...adgangen til gratis parkering at folk heller kjører bil enn å bruke mere miljøvennlig transport, skriver beboeren.

LES OGSÅ: Kjenner du noen snille folk - som fortjener heder og ære?

Nydalen

Og videre.

– Det er liten vits å legge begrensning på parkering i Nydalen for å begrense bilbruk når det er adgang til å parkere i gatene rundt, mener beboeren.

Som ber bydelen vurderer forbud på dagtid mot gateparkering, som i de nevnte veiene.

I svaret fra bydelen går det frem at det planlegges både beboerparkering og avgiftsparkering i smågatene rundt Nydalen.

Beboerparkering og avgift

– Bydelens politikere er velkjent med parkeringspraksisen i Bakkehaugområdet. Det er Bymiljøetaten som ivaretar ansvaret for de kommunale veiene i Oslo. De har løst parkeringsproblemene i Blåsbortveien ved å forby parkering på deler av veien. Foreløpig er det ikke aktuelt å forby parkering i de øvrige boligveiene, skriver administrasjonen, blant annet undertegnet av bydelsdirektør Øyvind Skjønning Henriksen.

LES OGSÅ: Et snev av New York på John Colletts plass.

Som fortsetter.

– Fra og med sommeren 2018 skal det innføres beboerparkering i dette området. Dette innebærer at det etableres betalingsplasser som kan benyttes av de som ønsker det. De fastboende vil få tilbud om å leie en plass til en symbolsk pris, mindre enn 1000 kroner per år er forslaget.

Og videre.

– Dette vil ikke fjerne alle problemene, men sannsynligvis redusere bruken av boliggatene. Prisen på en dagsparkering er foreløpig stipulert til ca. 200 kr/dag. I dette ligger det en erkjennelse av at det fortsatt vil være et visst behov for privat bilbruk inn og ut av Oslo, men nå vil ikke parkeringen fortsette å være gratis.

Noe bydelsadministrasjonen tror vil redusere både bilbruken og parkeringsproblemene.

LES OGSÅ: Wow! Finnes et lekrere Marka-toalett enn dette?

Parkering gir lavere fart

Men bydelen mener det er en fordel med gateparkering.

– Parkering bidrar til at hastigheten holdes lavere enn i veier uten parkering. Mangelen av fortau i mange av boligveiene gjør det nødvendig å holde hastigheten på trafikken så lav som mulig og helst godt innenfor de 30 km/t som er tillatt.

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!
 

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!