Skaper strid i Høyre

Skaper strid i Høyre

BU-politiker Paul Aage Aasheim (H) er uenig med sin partifelle, BU-leder Egil Ihlen (H) om Grefsen Stasjonsby. Foto: Nils Skumsvoll

Sagene Høyre går sterkt inn for en storstilt utbygging av Stasjonsbyen på Grefsen. Det vil ikke kollegaene i Nordre Aker, og dermed er det duket for en intern brytekamp i Høyre.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
15.03.2007 kl 09:25

Grefsen: – Jeg har forståelse for at naboer er skeptiske når man får en så stor utbygging tett inn på seg, men når Ringveien har vært her i over 50 år burde det ikke overraske noen at det kommer en utbygging av indre by, sier medlem i byutviklingskomiteen på Sagene, Paul Aage Aasheim (H).

Uenighet

I Bydel Nordre Aker har samtlige partier - også Høyre, vært unisont enige om å si nei til de utbyggingsplanen som foreligger. Imidlertid er det i Bydel Sagene at utbyggingsområdet ligger. Her har bydelen vært positive til utbygging, til tross for at naboene i nord trolig må bytte fjordutsikt med betongkolosser. Det har imidleritid ikke vært grunn nok til å stanse, Sagene bydel vil nemlig få sårt tiltrengte boliger, sier Sagene Høyre.

– Det som er viktig for meg er at det offentlig har brukt 1,5 milliarder kroner på en T-banering og det vil jo være dumt hvis man ikke får mest mulig ut av disse investeringene. Det burde være god Høyre-politikk for Nordre Aker også, sier Paul Aage Aasheim (H).

– Det er klart at det er viktig for oss å få mest mulig effekt ut av T-baneringen, men når effekten for beboerne er en massiv enhet av en mur på rundt 600 meter, så mener vi at dette ikke er noe godt tiltak for å skaffe flere brukere til T-baneringen, sier BU-leder i Nordre Aker Egil Ihlen (H).

Logisk å bygge

For nettopp T-baneringen gjør Grefsen til et politisk brennhett tema. Med den storstilte satsingen på kollektivtransport som ringen utgjør, har kommunen uten tvil hatt et motiv om utbygging. Økt privatbilisme er et problem i indre by, både i form av forurensing, køproblemer og manglende parkeringsplasser. Løsningen for kommunen er en storstilt satsing på boligbygging ved kollektivknutepunktene.

– Oslo har vedtatt en knutepunktstrategi, premissene er allerede lagt, og da er det jo underlig hvis man skal bygge en liten kolonihage ved et knutepunkt som Grefsen. Dette er jo gjort for å begrense bruken av privatbil, og for de i Nordre Aker må det jo være bedre å se på boliger enn på et lokk av smog over Oslo, sier Paul Aage Aasheim.

– Vi sier jo ikke nei til en utbygging, men vi ønsker ikke en utbygging som tar utsikten vekk fra beboerne i området og som samtidig medfører økt støy og forurensning. De forslagene som ligger der nå legger opp til en massiv mur, mens vi ønsker lavere bebyggelse, parerer Ihlen.

Krangler ikke

Til tross for at Høyre i de to nabobydelene ikke er enig om utbyggingen av de omlag tusen boligene, hevder Aasheim at det ikke er snakk om en krangel internt i partiet. Vi ser ulikt på denne saken, sier han og inviterer sine partifeller i Nordre Aker til et samarbeid om Stasjonsbyen.

– Vi skulle gjerne sett at det ble både høyere og større her, og vi synes det er beklagelig at vi ikke bygger lokk med boliger over hele Ringveien. Men det som er viktig nå er at vi i fellesskap samarbeider om å gjøre dette best mulig, sier han, og får i det minste her gehør fra sin partifelle.

– Vi samarbeider gjerne med Sagene Høyre, selv om vi ikke støttet vedtaket de gjorde i BU, sier Egil Ihlen.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!