Skatt på Storo

Skatt på Storo

- Døgnåpen forvalting betyr at du får det du trenger når du trenger det, sier Oslo Likningskontors Thor Erik Gjefsen som er ute blant folk i innspurten.

Det er tid for selv- angivelse igjen. For mange er dette fremdeles besværlig, men hjelpen er nær.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
27.04.2006 kl 15:59

Storo: - Vi står her frem til lørdag, fra tolv til ni. Ta med deg alle papirene du har, så hjelper vi deg å få den trygt levert, sier Per Arne Reum og Kristin Lilleøyen bak skatteetatens skranke på Storo Storsenter.

Og folk kommer. Gamle og unge. Ulike nasjonaliteter. De stiller seg i kø, og legger økonomien sin i hendene på de som skjønner seg aller best på det. I løpet av dagens første to timer er 25 angivelser levert i postkassen eller elektronisk. Det siste anbefales.

- Det er godt å ha denne dialogen. Jeg trives bedre ute blant brukerne enn bak bunkene på Tøyen. Alle etater skulle vært ute på sentrene blant folk, sier Reum og sjekket fjorårets økonomi for en vietnamesisk familie.

Senterlus

- Jeg skjønner ikke bæret av dette jeg, men jeg har med meg alle papirene jeg fant, sier Lilly Nordahl og trekker frem en bunke sammen med fjorårets skattekort og den velkjente grå plastlommen.

Den er uåpnet når hun kommer til Lilleøyen i annen etasje utenfor kaféen på Storo Storsenter.

- Det er fint å få hjelp. Men vi får levere den i postkassen, for ikke har jeg mobil, og datamaskin kommer ikke på tale, sier Nordahl bestemt.

Lilleøyen sjekker papirene opp mot selvangivelsen. Alt stemmer.

- Er det greit at jeg leverer den elektronisk for deg Nordahl, spør damen bak skranken.

- Hvis du gjør det for meg, har jeg ingen betenkeligheter. Tusen takk. Dette var enestående. Du er en perle. Jeg håper du står her neste år også. Og slutt aldri å smile til gamle damer! Det gir dagen glede for en senterlus som meg, smiler Nordahl og lar rulletrappen frakte seg ned i første.

Elektronisk

Thor Erik Gjefsen er rådgiver ved Oslo Likningskontor, og han misjonerer gjerne om det som plager så mange.

- Det er veldig enkelt å levere selvangivelsen i dag. I fjor leverte 1.8 millioner selvangivelsen elektronisk. Målet vårt er at alle gjør det. Skal du levere forenklet selvangivlese uten endringer, anbefaler jeg SMS. SMS er rett og slett din signatur på alt er ok. Skal du endre kontonummer eller registrere reiseutgifter, bruker du telefonen. Internett kan brukes til alle endringer og til å fylle ut skjemaer elektronisk. Vår nye web gjør alt dette veldig oversiktlig.

Fordelene med å levere på internett er mange, for endringene du gjør blir lagret slik at du neste år kan plukke opp igjen det du har gjort.

Sjekk selv

Selv om det er blitt lett å levere, betyr ikke det at vi bare skal klikke hele selvangivelsen ut av verden. Spesialistene presiserer behovet for å sjekke tallene.

- Du bør tenke gjennom året som har gått. Har du kjøpt eller solgt noe, har du tatt opp et ekstra lån, gitt bort større gaver eller kanskje reiseutgiftene dine har forandret seg. Av og til er det automatikk hos oss, og alle bør sjekke at de har havnet i rett skatteklasse. Og kom bare hit og spør hvis du lurer, sier Reum på Storo.

Han regner med at folk fra hele Oslo vil komme til Storo i dagene som kommer, for tradisjonen er allerede etablert. I fjor hjelp de opp til 300 skattebetalere på en dag.

Annonse
Se bildet større

Takk, du er en perle. Jeg er en senterlus som ikke skjønner bæret av dette jeg! Lilly Nordahl får hjelp til å levere selvangivelsen på Storo Storsenter av skatteetatens Kristin Lilleøyen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!