Sko for en bedre verden

Sko for en bedre verden

Grunnleggeren av TOMS, Blake Mycoskie besøkte Oslo for å markedsføre sitt konsept. Nydalen-baserte Otto Holmen er mektig imponert over varemerket Mycoskie har skapt. De har selvfølgelig på seg skoene her. FOTO: ALEXANDER SYNSTAD

Otto Holmen i Why Not AS i Nydalen distribuerer skomerket TOMS i Norge. I forrige uke fikk han besøk av grunnleggeren Blake Mycoskie. Han har skapt et unikt businesskonsept.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
28.05.2009 kl 09:58

NYDALEN/Oslo sentrum: Kjøper du ett par sko fra Toms, får et trengende barn ett par sko. Én for én. Amerikaneren Blake Mycoskie har klart å skape business og et konsept som hjelper barn. Mycoskie er for tiden på reise i verden for å promotere skomerket og bevegelsen bak TOMS. Vertskap var salgssjef Otto R. Holmen i Why Not, som holder til i Nydalen. En døgnvill, men engasjert Mycoskie på Grand Hotel snakket entusiastisk om fenomenet som er i ferd med å ta moteverdenen med storm.

- Det er ikke veldedighet. Det er business. Jeg skal tjene penger. Men businessen gjør at jeg også kan hjelpe de som trenger det. Og vi gjør det enkelt. Ett par sko solgt gir ett par til ett barn som trenger det. Det er mange selskaper som gir bort prosenter av det ene og det andre. Jeg vil drive business og gi bort sko. Enkelt og greit, sier Mycoskie.

ArgentinaDet var under en tur til Argentina i 2006 han fikk kicket til å starte Toms. Han ble venner med en gruppe barn som tråkket rundt på såre, skoløse føtter. Han ville hjelpe. Mycoskie startet selskapet. Samme året dro han tilbake til Argentina med familie, venner og ansatte. Med seg hadde han 10.000 par sko som ble gitt bort. Siden den gang er over 140.000 skopar gitt bort til barn som trenger det.

300.000 par

I løpet av 2009 håper TOMS å gi bort over 300.000 par over hele verden. Og hvorfor gi bort sko?

- Tenk deg selv å vandre rundt hele tiden uten sko. Uten beskyttelse fra sko kan føttene svelle opp noe helt grotesk. Og det kan gi diverse sykdommer. Sko er helt nødvendig. Og heldigvis enkelt å gjøre noe med, sier Mycoskie.

"Enkelt" er et ord han bruker mye. Ideen bak TOMS er enkel. Og markedsføringen gjøres også på enkel, men effektiv måte. Vogue og New York Times er blant mange store medier som har skrevet om TOMS. Og konseptet har fått skryt av tidligere president Bill Clinton. Mesteparten av salget foregår via nettet. Og markedsføringen skjer via Facebook, YouTube og andre kanaler. I år tror Mycoskie at det vil ta av.

- I år blir det fortjeneste for første gang. Det betyr større volum som gir mer penger. Og flere sko å gi bort. Man strever jo hele tiden med om man gjør nok. Men vi får muligheten til å gjøre mer nå.

Selger, tross krise

Mycoskie tror ikke på nedgang i salget, selv om det er krisetid.

- Det er i slike tider folk tenker litt annerledes når det gjelder å kjøpe ting. Folk kjøper noe som betyr litt mer. Noe mer håndfast og ordentlig.

Mycoskie er glad for å ha Otto Holmen med på laget i Norge.

- Otto forstår virkelig hva vi driver med. Og jeg tror stilen til TOMS fungerer i Norge.

Holmen er imponert over hva Mycoskie har fått til. Why Not lanserte TOMS i fjor sommer. Holmen mener konseptet er et skoleeksempel på god markedsføring.

- Det er rett og slett et meget godt case for markedsføring. Dette er blitt et globalt varemerke. Konseptet er enkelt og genialt, sier Holmen.

Det er ikke veldedighet. Det er business

Blake Mycoskie

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!