Skodas nye gigant

Skodas nye gigant

Hekken har trekk fra Renault.

Er det drømmen om et pampeliv som skal få folk til å velge stor Skoda?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.05.2008 kl 09:30

Skoda Superb bygges i Tsjekkia og hadde Øst-Europa bestått ville den umiddelbart fått navnet Pampia - på grunn av plassen i baksetet, at flere av Skoda-modellene bærer navn som slutter på -ia og ikke minst at den kan leveres med kraftfull V6-motor på hele 3,6 liter/260 hk.

Gamle Superb var en stor og grei bil, den nye har fått ende bedre lydisolering og finish. Superb nærmer seg premium i materialvalg og opplevd kvalitet. Man kan da spørre hva vitsen er med å kjøpe VW Passat. Umiddelbart synes det som om Supert gir mer bil for pengene.

Superb bygges over samme tekniske lest som VW Passat/Golf.

Hva slags bil snakker vi om?Superbs gedigne bakseteplass gir nærmest limousinfølelse. Så er bilen også 4,84 meter lang, altså på størrelse med Ford Mondeo og Citroën C5. Kommer først som sedan og som stasjonsvogn sent i 2009.

Hvordan er den å kjøre?Det er mye Volkswagen-DNA i Superb, og bilen kjører bra. Den er mer sportslig enn komfortabelt satt opp.

Hva er under panseret?Tre bensinmotorer (1,4 liter/125 hk, 1,8 liter/160 hk og 3,6 liter V6/260 hk) og tre dieselmotorer (1,9 liter/105 hk, 2,0 liter/140 hk og 2,0 liter/170 hk) blir tilgjengelig.

Flere av modellene kan leveres med direktesjaltet girkasse (DSG). To av bensinutgavene og den kraftigste dieselmodellen tilbys med firehjulstrekk.

Særlig den lille bensinmotoren imponerer. Likevel tror importøren at 80 prosent av kundene vil velge en dieselutgave, i hvert fall til å begynne med. Greenline-varianten med 105 hk diesel har et CO2-utslipp på 136 g/km.

Hva gjør den spesiell?

Det er særlig all plassen og en fiffig, todelt bakluke som med et knappetrykk gjør bilen om fra sedan til kombi som gjør at Superb skiller seg ut i massen av store biler.

En av få biler i denne klassen med 3,6 liters V6-motor. Toppmodellen Elegance leveres med lys hvor lyskjeglen tilpasses kjøreforholdene; landevei, motorvei, tettbygd strøk, kurvekjøring og regnmodus. Bagasjerommet laster hele 565 liter - 1670 liter med baksetet felt ned.

Hva er bilens svakheter?Ingen spesielle. Noen vil trekke for konservativt og litt kjedelig design.

Hvem passer den for?Alle som vil ha sedan og god plass. Trolig høy gjennomsnittsalder på kjøperne. Egner seg perfekt som drosjebil.

Hva koster den?Ikke klart ennå, men trolig godt under 300.000 kroner for de rimeligste variantene.

Konkurrenter?Ford Mondeo, VW Passat, Citroën C5, Opel Vectra, Honda Accord, Mazda6, Renault Laguna, Peugeot 407, Toyota Avensis. Salgsmål i år: 200 biler, neste år: 500 biler.

Annonse
Se bildet større

Nesten limousinplass bak.

Se bildet større

Ikke vanskelig å trives bak dette rattet.

Se bildet større

Greenline-variant.

Se bildet større

Normalt åpnes bare lukelokket..

Se bildet større

..., men trykk på en ekstra knapp, og bagasjeromslokket blir til stor bakluke

Se bildet større

NY: Skoda Superb.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!