ANNONSE
Annonse

Hydrogenveien fra Stavanger til Oslo:

Skreddersydd sportsbil for Hydrogenveien

TESTSJÅFØR: Rotasjonsmotorentusiasten Thor Henning Olsen skal teste ut Mazdas hydrogenbil i vinter.

Hydrogenveien fra Stavanger til Oslo blir i første omgang mest for en japansk sportsbil.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

– Mazda RX8, et i utgangspunktet bensinsmurt japansk lyn som utslippsfri miljøbil? Skurrer ikke det?

– Nei, bilen må være attraktiv i seg selv. Vi er helt åpne på at teknologien i seg selv gjør bilen så dyr at vi først og fremst må henvende oss til for folk som har råd, eller firmaer som vil bruke muligheten til å vise at de er opptatt av miljøet.

– Noen må dra lasset og betale regningen for å få ned kostnadene. Slik var det med flatskjermene. De første kostet mange penger, og slik er det også med hydrogenbilene, slår transportpolitisk rådgiver Gøril Andreassen i miljøstiftelsen Zero fast.

Den første hydrogendrevne Mazda RX8 rullet inn i landet for kort tid siden. Bilen skal brukes til testforsøk i månedene som kommer av rotasjonsmotorentusiast Thor Henning Olsen i Rothor Advanced Power i Stavanger.

Kommer neste år

Men allerede i mai/juni neste år ankommer fire av de 30 bilene Mazda stiller til disposisjon for brukere i Norge. Resten ventes mot slutten av året.

Foruten Mazdaene, ruller det allerede i Stavanger og Porsgrunn 14 Toyota Prius bygd om så de kan kjøre på hydrogen av Quantum i California.

Hydrogen regnes som fremtidens energibærer, og egner seg spesielt godt for å mate brenselceller med ren energi for produksjon av strøm i elektriske biler. Men hydrogenet kan også pumpes rett inn i en vanlig forbrenningsmotor.

En av årsakene til at HyNor valgte Mazda som samarbeidspartner er at deres rotasjonsmotor egner seg bedre for hydrogendrift enn tradisjonelle stempelmotorer. Så langt ruller det rundt 600 hydrogendrevne biler på verdens veinett.

Selv om Mazdaene leveres til kostpris fra fabrikk, er prisen likevel rundt 700.000 kroner. Men alle som måtte ønske det kan leie bilene. Rekkevidden beregnes til rundt 120 km før retanking.

Subsidieres

– De ti første bilene sponses med 200.000 kroner hver av forskningsmidler. Avhengig av kontantinnskuddet, vil den månedlige leieprisen antydningsvis ligge mellom 9000 og 16.000 kroner, fortsetter Andreassen.

I Japan kostet det 25.000 kroner i måneden å lease Mazdaene. Staten har allerede gitt avgiftsfritak for bilene gjennom en plombering av bensintanken slik at den ikke kan fylles med mer enn fem liter nødbensin.

Videre kan hydrogenbilene kjøres i kollektivfeltet, de fritas fra 1. november for bomavgift i alle landets bomanlegg.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete arbeider også for at hydrogenbilene skal likebehandles med elbiler og således kunne parkere gratis på alle offentlig regulerte parkeringsplasser.

Lokal produksjon

Men er det praktisk mulig å kjøre med hydrogen på tanken i Norge?

– Ja, sier Bjørnar Kruse, ved å henvise til de operative tankanleggene i på Forus i Stavanger og Herøya i Porsgrunn.

Men Kruse, som leder kjøretøygruppen i HyNor, lover at allerede i mai neste år åpnes hydrogenveien offisielt. Da vil permanente tankanlegg være på plass både i Oslo og Drammen, mens mobile anlegg settes opp i Kristiansand og Lyngdal/Flekkefjord-regionen.

Gøril Andreassen skyter inn at en del av prosjektet er å produsere hydrogenet lokalt. I Drammen kan det eksempelvis skje via biogass fra kommunal søppelfylling.

– Prisen på hydrogenet settes slik at gjennomsnittlige driftskostnader ved å kjøre hydrogenbil ikke skal være høyere enn for ordinære biler, fortsetter Andreassen.

Kruse ser for seg 500 hydrogenbiler på skandinaviske veier innen 2012.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.