Guide:

Slik blir du en rosablogger

Slik blir du en rosablogger

INTERESSE: Har du en spesiell interesse eller hobby, kan dette være utgangspunktet for en blogg. Hanne Kjærnes har valgt trend og mote, som så mange andre.

Lyst til å starte en blogg, men usikker på hvordan du skal gå fram? Her er de beste tipsene.

Tekst:

Publisert:

— Det første du bør spørre deg selv om er; hva skal jeg blogge om, og hvorfor vil jeg blogge om akkurat det?? Vil du provosere? Vil du synes? Vil du rett og slett skrive dagbok på internett? Hvis du ønsker at mange skal lese bloggen din, trenger du en nisje, sier Hanne Kjærnes (25).

Hun er selv blogger og jobber mye med sosiale medier gjennom sin stilling som rådgiver hos PR-operatørene.

Kjærnes' nisje er mote og trend

— en nisje hun deler med veldig mange andre unge jenter i Norge.

Disse kalles gjerne rosabloggere, da innholdet er rimelig jentete. Rosabloggerne er også noen av landets mest populære

— folk elsker å lese om andres fjortisliv, som består av skjønnhetspleie og turer på H&M.

— Dette er jenter som er opptatt av klær og mote, og de er gjerne i tenårene. Jeg tror det er en måte å uttrykke tilhørighet på.

— Før snakket man om sånt i skolegården med venner, men etter at internett kom er skolegården blitt til hele verden. Jentene som blogger, er ofte lederne i venneflokken, og har et tydelig markeringsbehov. De ønsker å bli sett, forklarer Kjærnes.

Et ungdomsfenomen

I Norge er blogging fremdeles en ungdomsgreie, de fleste bloggerne er godt under 30. I USA er de eldre, og innholdet ofte mer seriøst. Her blogges det om politikk, musikk og andre aktualiteter. Kjærnes tror vi vil få den samme utviklingen i Norge.

Men konkurransen om å nå fram til folk er hard. Tall fra konsulentselskapet Halogen viser at det finnes over 400.000 registrerte blogger i Norge. Så hvordan synes i denne jungelen?

— Det er ikke så viktig hvor du velger å registrere bloggen din, men du må være aktiv på nett for å få lesere.

— Lag lenker til andre blogger, og legg ut lenker på Twitter og Facebook. Kommenter avisartikler på nett hvor du lenker til bloggen din, og registrer deg på bloggurat.net som er en søkemotor for blogger, råder Kjærnes.

Du bør også kjenne din nettikette. Ikke utgi deg for å være noen andre enn den du er, dette blir fort gjennomskuet. Det er også viktig å være litt personlig, så leserne føler at de blir kjent med deg. Bloggen bør være godt skrevet.

— Og ikke glem bilder, en blogg uten bilder er en kjedelig blogg, sier Kjærnes.

Et ukjent publikum

For mange som starter å blogge er nettopp det å synes viktig. Men det gjelder å holde tunga rett i munnen, for hvor mye vil du egentlig at folk skal vite om deg?

— Den tiden er forbi da man logget seg på nettet og lot som man var en annen. Nå er man seg selv. Derfor er det ekstra viktig at man er bevisst på hva man legger ut. Ingenting forsvinner på internett, sier medieviter Karoline Tømte.

Har du bloggvett? Her finner du nettvettregler om blogging

Hun har skrevet masteroppgaven «Bloggpraksis som lært selvrepresentasjon».

— Du vet jo aldri hvem som leser det du skriver, og mange tenker ikke over at også foreldre, kjærester og potensielle arbeidsgivere kan være blant publikum. Det kan straffe seg, advarer Tømte.

Mange opplever også å få negativ feedback på det de skriver, men slike slemme kommentarer plager ikke de unge bloggerne.

— På meg virker det som det preller av. De er mer vant til internettmobbing. Dessuten drukner ofte den negative oppmerksomheten i all den positive. Kommentarer som «Du er så kul og pen» veier opp, forteller Tømte.

Utlevering på nett

For dem som ikke lenger er i tenårene, kan det virke litt merkelig å skrive en offentlig dagbok.

Men det er noe som heter at «hvis du ikke finnes på Google, så finnes du ikke», altså at du ikke eksisterer hvis ikke navnet ditt gir noen treff i søkemotoren.

— Det er viktig å synes på internett for unge mennesker, men folk har veldig forskjellige grunner til å blogge. Noen gjør det fordi de vil vise seg fram, andre ønsker å glede og inspirere, noen tror det kan være en måte å bli kjent og tjene penger på.

— Men alt koker egentlig ned til et ønske om anerkjennelse. Man vil synes og få bekreftelse, sier medieviteren.

Og det er kanskje bra at ønsket om å tjene penger ikke er det sterkeste, for blogging er ikke noe særlig lukrativt i Norge. Man tjener kun beskjedne beløp på annonsering, og vi har ennå til gode å få noen bloggsuperstjerner slik man har i Sverige.

Annonse
Se bildet større

ROSABLOGGING: Ungjentene som blogger om mote og skjønnhet, kalles «rosabloggere».

Se bildet større

IKKE ROSA: Bloggeren VamPus (Heidi Nordby Lunde) blir ofte omtalt som en av Norges ledende bloggere.

Se bildet større

MOTEBLOGGER: Hanne Kjærnes (25) er både blogger og medierådgiver, og anbefaler ferske bloggere å velge seg en nisje – dersom de ønsker å bli lest av mange.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!