ANNONSE
Annonse

Sjokoholiker?

Slik blir du kvitt søtsuget

SJOKOHOLIKER: 15 minutters gange skal hjelpe mot suget etter sjokolade.

Er du sjokoholiker eller kakemonster, og vil ned i vekt? Les mer her:

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 30.01.2009 kl 14:05

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

KVINNEGUIDEN.NO: 97 prosent av oss kvinner opplever innimellom et voldsomt behov for å stappe i oss sjokolade eller andre søtsaker, ifølge forskning.no.

Hvis du har satt deg som mål å gå ned noen kilo dette året, er det som kjent veldig lurt å kutte ned på søtsaker og sukkerholdig mat.

Les også: Venninneskravling forbrenner kalorier

Mens vi venter på pillen mot søtsuget, bør du prøve disse metodene:

Mindre søtsug

Går en tur: Det trengs ikke mer enn 15 minutter med rask gange før tanken på sjokolade ikke lenger er like hypnotiserende, ifølge forskning.no

Øke proteininntaket: Kroppen kan gjerne hungre etter søtsaker når alt den virkelig trenger er proteiner. Det stemmer ikke alltid for alle, så du kan prøve deg litt frem.

Rydd unna fristelser: Gå igjennom kjøleskapet og kjøkkenskap. Kvitt deg med alle typer kaker, iskremer, cookies, sjokolader og andre sukkerbomber som bare ligger der for å gjøre ting vanskelig for deg.

Vent ti minutter: Husk på at når du kjenner søthunger skal du vente ti minutter mens du gjøre noe som holder deg opptatt. Om du fremdeles har lyst på noe søtt etter ti minutter, kan det hjelpe å pusse tennene eller bruke munnskyllevann for å kvitte deg med den verste følelsen.

Frukt frukt frukt!: Sukkeret du finner i frukten fordøyes annerledes i kroppen enn andre tomme kalorier du finner i søtsaker. Fiberet i frukten gjør også at sukkeret absorberes i kroppen slik at du ikke får en så voldsom blodsukkerøkning som du gjør når du spiser raffinert sukker.

Les også: Sunne desserter

Sunn diett: Hold deg til en sunn diett bestående av sunt fett som olivenolje, avocado, nøtter og omega 3 fra fisk. Kroppen din føler gjerne at den har lyst på søtsaker når du mangler sunt fett.

Les også: Spis sunt fett!

Drikk vann: Drikk mye vann hver dag for å holde deg hydrert og mett, dette stopper samtidig noe av det voldsomme søtsuget. Dessuten er det godt for både hud og hår.

Sjekk våre tips til mat og drikke

Kilder: Telegraph.co.uk, bestdietforme.com

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.