ANNONSE
Annonse

Sniktitt: Playstation Home (PS3)

Slik blir PS3 Home

Et av hovedområdene i Home, komplett med damm- og sjakkbrett.

Sony er sent ute til onlinekrigen, men med Home håper de å skape et sosialt nettverk for alle som bruker Playstation 3.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 16.12.2008 kl 12:40

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

GAMER.NO: Det begynte som et nytt Getaway-spill, ble til Home, og har forandret seg mye fra annonseringen for tre år siden.

Der konkurrentene Microsoft og Nintendo er fokuserte på hvert sitt felt, favner Home så bredt som det er mulig for en onlinetjeneste å gjøre. Det er dels MMO, dels reklameplattform og i bunn og grunn et sosialt nettverk Sony håper vil samle alle som bruker Playstation 3, uansett hva de bruker den til.

Og der Nintendo og Microsoft tilbyr ikoniske avatarer med påklistrede fjes, byr Sony på forsøksvis fotorealistiske figurer som kan formes fullstendig av brukeren.

Les også: Endelig klart for Home

Istedet for trivelig bakgrunnsmusikk og navigasjonsgrensesnitt, tilbyr Home interaktive, virkelighetsnære områder (kalt «spaces») der spillere kan møtes, prate og spille.

Home er grensesprengende, veldig typisk Sony og det er neimen ikke lett å si noe om hvorvidt det kommer til å holde alle løftene som er gjort på dets vegne.

Les hele saken på Gamer.no

Man trenger ku for å melke

Vår første demonstrasjon viser et reklameområde laget av Red Bull, med Red Bulls luftkappløp i Thailand som tema.

Thailand er umiddelbart gjenkjennelig, et interaktivt postkort med himmel, jungel, sandstrender og asurblått hav som forventet. Grafikken er ikke slående, men den er kompetent og konsistent og inntrykket skades bare av manglende kantutjevning.

Red Bull-området føles ikke like sterilt og antiseptisk som Sonys egne områder, heller.

Vi får demonstrert et minispill som dreier seg om å manøvrere fly mellom porter. Det er ikke slående vellaget, men det er ingen synlige glipper eller svakheter.

– Et av målene våre er å få utviklingsverktøyene til Home hundre prosent basert på skriptspråket LUA, slik at designprosessen ikke krever så mange programmerere, forteller Martijn van der Meulen, produsent på Home-prosjektet, til Gamer.no.

Dette er et av leddene i Sonys plan om å gjøre Home så utviklervennlig som mulig. Færre programmerere betyr billigere utvikling, ettersom utviklingsteamene ikke trenger bestå av annet enn designere og kunsthåndverkere.

– Vi støtter alle vanlige modellformater og utviklere kan eksportere geometri og lysrigger rett fra Maya til Home, fortsetter van der Meulen.

Det betyr at spillutviklere ikke trenger å bygge grafikk spesielt for Home, men kan bruke de samme grafiske elementene som i spillene sine.

– Det trenger ikke koste mye å være tilstede i Home. Det er ikke en plattform tilrettelagt for de store utgiverne. Tvert om er Home en økonomisk måte å treffe den lukrative målgruppen vår, og mange aktører er interesserte i Home som en kanal direkte til forbrukerne, forteller prosjektleder Daniel Hill.

Det betyr merkevarer fra bilprodusenten Audi, klesprodusenten Diesel og den franske møbelprodusenten Ligne Roset. Den kommende superheltfilmen Watchmen har etter sigende allerede et område på Home der spillere kan se traileren og treffe andre fans.

Mesteparten av det vi ser i Home er reklamemateriell. Alt fra Red Bull-flystevnet til et messeområde Sony skal bruke til å vise frem PSP 3000 er først og fremst tilstede for å få deg til å kjøpe noe. Er det egentlig reklame Playstation 3 trenger mer av?

D-Dagen

Playstation Home er en satsning som er vanskelig å sette i noen bås eller si noe avgjørende om før det har hatt tid til å utvikle seg, i likhet med et massivt onlinespill.

Tjenestene som blir tilgjengelige fra dagen Home åpnes for massene vil sannsynligvis ikke sette så mange hjerter i brann.

Alle har like leiligheter, de samme klærne å velge mellom og ingen egentlig grunn til å være i Home, utover at de er nysgjerrige.

Det spørs om hardcore-spillere vil være så interesserte i å innrede leiligheten sin uten noe system til å vurdere innsatsen deres, og det er neimen ikke sikkert at Home er tilgjengelig nok til at folk som ikke ellers spiller spill vil klare å ha så mye glede av det.

Det kanskje mest interessante av alt er hva ryddige, men overdådige, Home vil forvandle seg til når brukerne tar over systemet. Vil Sony la dem ta over?

Det vil være meningsløst å hindre dem ettersom det er hele poenget med sosiale plattformer, men Sony er urutinert.

Deres store satsing på brukerskapt innhold, Littlebigplanet, blir luket for upassende innhold uten at brukerne engang blir gjort klar over hva de har gjort feil. Sony virker redd for å overlate kontroll til brukerne sine, hvilket undergraver hele filosofien bak brukerskapt innhold: Tilby verktøy, la brukerne utfolde seg.

Home er den kanskje aller mest spennende utviklingen på Playstation 3 siden den ble lansert, men kanskje ikke av de grunnene Sony skulle ønske.

Det ser ut til å være en ambisiøs, velutviklet og fleksibel plattform, men så lenge Sony legger tøyler på brukernes uttrykksmuligheter, risikerer de å gjøre seg selv sanitære og overflødige i en internettkultur der alt er lov.

Les hele saken på Gamer.no

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.