Prøvetur med fremtiden:

Slik er Mazdas hydrogenbiler

Slik er Mazdas hydrogenbiler

ENERGIENS VEI: Måleren i Mazda5 viser hvordan energien beveger seg i hybridbilen.

Mazda tror hydrogen kommer til å spille en vesentlig rolle som fremtidig energibærer, men bensin og diesel vil dominere i minst et par tiår til.

Tekst:

Publisert:

For selv om Mazda er den av bilprodusentene som har kommet lengst i å konvertere forbrenningsmotorer til hydrogendrift, kan ikke Seita Kanai, Mazdas konserndirektør for teknikk og utvikling, se at ny teknologi vil fortrenge bensin- og dieselmotorer på flere tiår.

— Vårt mål er å redusere våre bilers CO2-utslipp med 23 prosent, samt forbedre drivstofføkonomien med 30 prosent innen 2015, sier Kanai.

— Bensinmotoren vil utvikles slik at den utnytter drivstoffet bedre, og vil om kort tid være like god på CO2-utslipp som dagens dieselmotorer. Men også dieselmotorene vil gjennomgå betydelige forbedringer, slik at de ikke bare blir renere, men også enda mer energiøkonomiske, tror Kanai.

Lettere biler

Mazda-direktøren ser også et nytt og viktig element i sin krystallkule: Fremtidens biler kommer til å bli lettere gjennom bruk av mer avanserte konstruksjonsmetoder og lettere materialer.

— Kravene til utslipp vil tvinge oss i den retning. Se bare på hva vi oppnådde med Mazda2. Nåværende modell er 100 kilo lettere enn forrige, men samtidig sikrere, skyter Kanai inn.

Likevel investerer Mazda betydelige ressurser i å eksperimentere med konvertering av forbrenningsmotorer, slik at de også kan kjøres på hydrogen.

Kun BMW tenker i samme retning, men de snakker ikke lenger særlig høyt om sine hydrogenbiler.

Rotasjonsmotor

Mazdas hydrogensatsning henger naturligvis sammen med at de fortsatt bygger sin mest sportslige modell, RX-8, med rotasjonsmotor (Wankel-prinsippet).

Rotasjonsmotorer egner seg bedre til hydrogendrift enn stempelmotorer. Ikke bare går konverteringen lettere, men rotasjonsmotoren utnytter hydrogenet bedre.

Også hos Mazda vet man utmerket godt at hydrogen egner seg enda bedre til strømproduksjon via brenselceller, men denne teknikken er fortsatt altfor dyr for masseproduksjon.

Så der biler med rotasjonsmotor taper i forhold til energiutnyttelse, tar de det igjen på prisen. I masseproduksjon vil en tilpassing kun koste noen tusenlapper, og med to drivstofftanker fortsetter man bare å kjøre på bensin når hydrogentanken tømmes - eller motsatt.

Mazdas teknologi er allerede i daglig drift hos kunder i Japan, og en forsøksbil har rullet på norske veier i hele vinter.

Nå står 30 biler klare og venter på norske testkunder

— om de er villige til å bla opp 16.000 kroner i måneden (pluss moms) i en treårig leasingperiode.

Gulroten vil være det utslippsfrie miljøalibiet, parret med sportsbilfølelse, førstehånds adgang til kollektivfeltene og snart gratis parkering på offentlige parkeringsplasser.

Hybrid med hydrogen

Likevel ser Mazda at hybridbilene er kommet for å bli, at det blir flere av dem i årene som kommer og at den tradisjonelle forbrenningsmotoren også her kommer til å spille en vesentlig rolle.

Så hvorfor ikke gjøre hydrogenbilen hybrid?

Man tar bare en hydrogenmatet rotasjonsmotor og putter den inn i flerbruksbilen Mazda5, kobler det hele til en 150 hk og 350 Nm kraftig elmotor som trekker bilens hjul. Dermed har man en hybrid som kun slipper vann ut gjennom eksosrøret.

Avhengig av batteriets størrelse kan bilen lett gjøres om til plugg-inn hybrid, samtidig som bensintanken fungerer som en tredje reserve når batteriene og hydrogentanken er tom.

Fremtidstanker? Nei da, vi har kjørt bilen i Oslos gater. Og på grunn av elmotorens enorme moment fra start gikk den som ei kule

— helt uten utslipp. Også denne bilen kan leies - men kun i Japan.

Om Mazda har planer om å bygge om sistnevnte bil til høyrekjøring, eller sette den i masseproduksjon, vil ikke utviklingsdirektør Akira Iwamoto svare på.

Iwamoto prøver på japansk vis å komme seg unna spørsmålene, men bekrefter vel egentlig det alle vet om hvor vanskelig det er å spå

— især om fremtiden.

Annonse
Se bildet større

TO MÅLERE: Mazdas hydrogenbiler må være de eneste med to drivstoffmålere.

Se bildet større

LITE BAGASJEPLASS: En av ulempene med hydrogenet er at tankene tar så stor plass.

Se bildet større

TANKER: Yasushi Fujikawa klar til å tanke.

Se bildet større

KLAR FOR NORGE: Dette er verdens første "serieproduserte" hydrogenbil som Mazda tilbyr norske kunder på treårig leasing.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!