Prøvetur med fremtiden:

Slik er Mazdas hydrogenbiler

ENERGIENS VEI: Måleren i Mazda5 viser hvordan energien beveger seg i hybridbilen.

Mazda tror hydrogen kommer til å spille en vesentlig rolle som fremtidig energibærer, men bensin og diesel vil dominere i minst et par tiår til.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

For selv om Mazda er den av bilprodusentene som har kommet lengst i å konvertere forbrenningsmotorer til hydrogendrift, kan ikke Seita Kanai, Mazdas konserndirektør for teknikk og utvikling, se at ny teknologi vil fortrenge bensin- og dieselmotorer på flere tiår.

— Vårt mål er å redusere våre bilers CO2-utslipp med 23 prosent, samt forbedre drivstofføkonomien med 30 prosent innen 2015, sier Kanai.

— Bensinmotoren vil utvikles slik at den utnytter drivstoffet bedre, og vil om kort tid være like god på CO2-utslipp som dagens dieselmotorer. Men også dieselmotorene vil gjennomgå betydelige forbedringer, slik at de ikke bare blir renere, men også enda mer energiøkonomiske, tror Kanai.

Lettere biler

Mazda-direktøren ser også et nytt og viktig element i sin krystallkule: Fremtidens biler kommer til å bli lettere gjennom bruk av mer avanserte konstruksjonsmetoder og lettere materialer.

— Kravene til utslipp vil tvinge oss i den retning. Se bare på hva vi oppnådde med Mazda2. Nåværende modell er 100 kilo lettere enn forrige, men samtidig sikrere, skyter Kanai inn.

Likevel investerer Mazda betydelige ressurser i å eksperimentere med konvertering av forbrenningsmotorer, slik at de også kan kjøres på hydrogen.

Kun BMW tenker i samme retning, men de snakker ikke lenger særlig høyt om sine hydrogenbiler.

Rotasjonsmotor

Mazdas hydrogensatsning henger naturligvis sammen med at de fortsatt bygger sin mest sportslige modell, RX-8, med rotasjonsmotor (Wankel-prinsippet).

Rotasjonsmotorer egner seg bedre til hydrogendrift enn stempelmotorer. Ikke bare går konverteringen lettere, men rotasjonsmotoren utnytter hydrogenet bedre.

Også hos Mazda vet man utmerket godt at hydrogen egner seg enda bedre til strømproduksjon via brenselceller, men denne teknikken er fortsatt altfor dyr for masseproduksjon.

Så der biler med rotasjonsmotor taper i forhold til energiutnyttelse, tar de det igjen på prisen. I masseproduksjon vil en tilpassing kun koste noen tusenlapper, og med to drivstofftanker fortsetter man bare å kjøre på bensin når hydrogentanken tømmes - eller motsatt.

Mazdas teknologi er allerede i daglig drift hos kunder i Japan, og en forsøksbil har rullet på norske veier i hele vinter.

Nå står 30 biler klare og venter på norske testkunder

— om de er villige til å bla opp 16.000 kroner i måneden (pluss moms) i en treårig leasingperiode.

Gulroten vil være det utslippsfrie miljøalibiet, parret med sportsbilfølelse, førstehånds adgang til kollektivfeltene og snart gratis parkering på offentlige parkeringsplasser.

Hybrid med hydrogen

Likevel ser Mazda at hybridbilene er kommet for å bli, at det blir flere av dem i årene som kommer og at den tradisjonelle forbrenningsmotoren også her kommer til å spille en vesentlig rolle.

Så hvorfor ikke gjøre hydrogenbilen hybrid?

Man tar bare en hydrogenmatet rotasjonsmotor og putter den inn i flerbruksbilen Mazda5, kobler det hele til en 150 hk og 350 Nm kraftig elmotor som trekker bilens hjul. Dermed har man en hybrid som kun slipper vann ut gjennom eksosrøret.

Avhengig av batteriets størrelse kan bilen lett gjøres om til plugg-inn hybrid, samtidig som bensintanken fungerer som en tredje reserve når batteriene og hydrogentanken er tom.

Fremtidstanker? Nei da, vi har kjørt bilen i Oslos gater. Og på grunn av elmotorens enorme moment fra start gikk den som ei kule

— helt uten utslipp. Også denne bilen kan leies - men kun i Japan.

Om Mazda har planer om å bygge om sistnevnte bil til høyrekjøring, eller sette den i masseproduksjon, vil ikke utviklingsdirektør Akira Iwamoto svare på.

Iwamoto prøver på japansk vis å komme seg unna spørsmålene, men bekrefter vel egentlig det alle vet om hvor vanskelig det er å spå

— især om fremtiden.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Mer informasjon