Bilutstillingen i Paris

Slik kan bilen snart se ut

Slik kan bilen snart se ut

BLINKLYS: Diodelys åpner for nytt design på lyktene.

Mazdas konsepter vekker fortsatt oppsikt. Nå er de ute med en bybil, og elementer fra den er samtidig mye nærmere virkeligheten enn man skulle tro ved første øyekast.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.10.2008 kl 09:45

PARIS: Stadig flere av oss bosetter oss i byer. Allerede nå bor to tredeler av Europas befolkning i bymessige områder og for mange opptrer bilen mer som plunder og heft enn å være til nytte og glede i hverdagen.

Samtidig stiller myndighetene stadig strengere krav både til forbruk og miljømessig fotavtrykk.

I dette dilemmaet befinner bilindustrien seg når de skal forsøke å overtale mennesker som egentlig ikke trenger bil til likevel å velge en. Og det uten at byene kveles av trafikk.

Vippes opp

Noen av Mazdas svar på fremtidige spørsmål knyttet rundt personlig bytransport defineres i konseptet Kiyora. Bilen er liten og lett, og med et i det minste moderne design. Dørene vippes opp for å lette inn- og utstigning, førermiljøet nærmer seg jagerflyets intimitet.

Men først og fremst mener Mazda at bilenes vekt må ned for å gjøre kampen mot lavere forbruk lettere å vinne. Selv hevder Mazda at de tok et viktig skritt i den retning med Mazda2, som er 100 kilo lettere enn bilen som erstattes.

90 gram CO2

Med Kiyora senkes vekten ytterligere gjennom bruk av lette materialer og alternative måter å utforme eksempelvis baksetet på. Dette formes av den som setter seg i det. Mazda hevder at bilen – utstyrt med 1,3 liters motor slipper ut mindre enn 90 gram CO2.

Den har automatisk start/stopp-funksjon, sidevinduer i plast og seks trinns automtgirkasse.

Ideene til Kiyora oppstod gjennom et verdensomspennende samarbeide mellom Mazdas ulike designteam, mens den endelige utstillingsbilen har fransk opphav. Med lengde på 3,77 meter laster Kiyora to foran og to i baksetet.

Annonse
Se bildet større

COCKPIT: Føreren trer seg inn bak rattet.

Se bildet større

NÆRT: Her er alle betjeningsfunksjoner digitale og nære.

Se bildet større

BAKLYS: Blink/bremselys i en enhet og som en viktig del av bilens design

Se bildet større

KJENT STIL: Designspråket til Mazda begynner å bli kjent, men Kiyora er mindre ekstrem enn mange av forgjengerne.

Se bildet større

LITEN: Bare 3,77 meter lang, men med tilstrekkelig plass.

Se bildet større

LAVT FORBRUK: Bilen har bensinmotor og slipper ut under 90 gram CO2/km.

Se bildet større

BAK: Spesiell hekk

Se bildet større

ÅPNER OPP: Gir lettere inn- og utstigning.

Se bildet større

NÆRMERE ENN DU TROR: Elementer fra Kiyora blir å finne å kommende Mazda-modeller.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!