
COCKPIT: Føreren trer seg inn bak rattet.

NÆRT: Her er alle betjeningsfunksjoner digitale og nære.

BAKLYS: Blink/bremselys i en enhet og som en viktig del av bilens design

KJENT STIL: Designspråket til Mazda begynner å bli kjent, men Kiyora er mindre ekstrem enn mange av forgjengerne.

LITEN: Bare 3,77 meter lang, men med tilstrekkelig plass.

LAVT FORBRUK: Bilen har bensinmotor og slipper ut under 90 gram CO2/km.

BAK: Spesiell hekk

ÅPNER OPP: Gir lettere inn- og utstigning.

NÆRMERE ENN DU TROR: Elementer fra Kiyora blir å finne å kommende Mazda-modeller.
Samtidig stiller myndighetene stadig strengere krav både til forbruk og miljømessig fotavtrykk.
I dette dilemmaet befinner bilindustrien seg når de skal forsøke å overtale mennesker som egentlig ikke trenger bil til likevel å velge en. Og det uten at byene kveles av trafikk.
Vippes oppNoen av Mazdas svar på fremtidige spørsmål knyttet rundt personlig bytransport defineres i konseptet Kiyora. Bilen er liten og lett, og med et i det minste moderne design. Dørene vippes opp for å lette inn- og utstigning, førermiljøet nærmer seg jagerflyets intimitet.
Men først og fremst mener Mazda at bilenes vekt må ned for å gjøre kampen mot lavere forbruk lettere å vinne. Selv hevder Mazda at de tok et viktig skritt i den retning med Mazda2, som er 100 kilo lettere enn bilen som erstattes.
90 gram CO2Med Kiyora senkes vekten ytterligere gjennom bruk av lette materialer og alternative måter å utforme eksempelvis baksetet på. Dette formes av den som setter seg i det. Mazda hevder at bilen – utstyrt med 1,3 liters motor slipper ut mindre enn 90 gram CO2.
Den har automatisk start/stopp-funksjon, sidevinduer i plast og seks trinns automtgirkasse.
Ideene til Kiyora oppstod gjennom et verdensomspennende samarbeide mellom Mazdas ulike designteam, mens den endelige utstillingsbilen har fransk opphav. Med lengde på 3,77 meter laster Kiyora to foran og to i baksetet.