Slik kjøper du bruktbåt

Slik kjøper du bruktbåt

SJEKK: Utlandet kan være et godt sted å lete hvis du er ute etter et kupp.

Vi guider deg gjennom markedståka. Her får du råd, tips og alle sjekkpunktene det er lurt å gå igjennom.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.08.2008 kl 12:00

KLIKK.NO/MOTOR/BÅT: Bruktbåten er den mestselgende båten her til lands, men å bevege seg ut i dette markedet er en risikosport. Vi tør påstå at det eneste som er sikkert ved bruktbåtkjøp, er at ingenting er sikkert.

Les hele saken på Klikk.no/motor/båt

Det er få brukbare prislister å forholde seg til, og kjøp- og salgsstatistikk kan du bare glemme å oppdrive. De som formidler båtannonsene er ikke nødvendigvis veldig opptatt av at du får en båt du er fornøyd med, men kjente båtbørser kan likevel gi en god pekepinn på hva som blir omsatt for tiden.

Les båttester på Klikk.no/motor/båt

Før hundreogett er ute

Her er 101 sjekkpunkter for en trygg handel når den store dagen er kommet. Klipp ut og legg i lommeboka, så har du jukselappen klar når som helst.

1. Utvendig

Beslag, fenderlist, finish, offeranoder (tilstand), rekker, manntau (fester), skader og sprekker.

2. Dekk

Fortøyningsbeslag, luker, hengsler, lekkasjer, låsemekanismer, vindskjerm (lekkasjer) og ramme.

3. Innvendig

Fuktighet, gjennomføringer, lekkasjer, stoppkraner, kjølsvin (vann), krakelering (skade), lekkasjer, lensepumpe (automatisk el. manuell?), dørlåser, madrasser, mugg og jordslag, treverk (overflater), pantry, puter, skruer og bolter (rust), slangeklemmer, slanger, tepper, toalett (prøves), topcoat (tilstand) og ventilasjon.

4. Elektrisitet

Batterilader, belysning, forbruksbatteriets ladespenning (14,0–14,6 volt), hovedbrytere, instrumenter, kabler (tverrsnitt og sko), ledningsnettet, nødstartbryter/relé, sikringstavle, startbatteri (kapasitet) og startbatteriets ladespenning (14,4 volt).

5. Kalesjen

Bøylebeslag, bøyler, duk, festeknapper, glidelåser, impregnering, passform, strikker, søm og vinduer.

6. Motorrommet

Drivstoff (lekkasjer), fester og bevegelser, girfunksjon, gummioppheng, kjølevæske, lading, motorfabrikat (identifiser), motortemperatur, motortype (totakt el. firetakt, diesel el. bensin?), olje (drev, gir, nivå, lekkasje, trykk og tilstand), propellakser (lekkasje), rustdannelser, røykdannelser, serienummer (identifiser), slanger og klemmer, startmotor (funksjon), ulyder, vannlekkasjer, vannutskiller, ventilasjon, motor og vibrasjon.

7. Styreopplegg

Rattfeste, plassering fjernkontroll, generell funksjon, presisjonstyring, trimplan og motortilt.

8. Seil

Bom, dekkutstyr, løpende rigg, mast, seil, skjøter, stag og vant, strekkfisker og vinsjer.

9. Diverse

Båtshaker, dregger, drivstoff, fendere, inspeksjonsluker, nipler og stoppekraner, septiktank (lukter det?), slanger og klemmer, tanker, tauverk, tømmepumpe, utlufting utenbords og vanntank.

Les båttester på Klikk.no/motor/båt

Annonse
Se bildet større

VIKTIG: Sjekk utvendig.

Se bildet større

MOTOR: Husk å sjekke motorrommet nøye.

Se bildet større

SJEKK: Stag og skjøter.

Se bildet større

SJEKK: Husk å sjekke undersiden på båten nøye for skader før du kjøper.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!