ANNONSE
Annonse

Slik skal vi endre reisevaner

Bildeler Håkon Klemetsen mener det er interessant at bildeling kan bli transport i stor skala.

Mens klimaforliket ofrer tre linjer på bildeling som miljøtiltak, har Oslofirmaet ITS Tellus utredet muligheten, som kan fjerne 12.000 privatbiler ut av hovedstadstrafikken.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 24.01.2008 kl 14:41

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

OSLO: – Jeg synes det er et veldig bra tilbud, sier Håkon Klemetsen, som selv har vært med i Bilkollektivet i flere år. Sikkerhet, miljøvennlighet og tilgjengelighet har vært viktige kriterier selv om han innrømmer at bildeling til nå har vært for spesielt interesserte.

– Vi har vel vært en gjeng med særinger, men hvis de får det til i et så stort omfang som de prøver nå, da begynner det jo å bli veldig interessant, sier Klemetsen.

Storsatsing

Hittil har bildeling kun vært en minigeskjeft i Norge, mens land som Sveits og Tyskland ligger langt foran. Nå kan imidlertid Norge og Oslo få en ledende rolle innen bildeling, takket være ideelt arbeid, ny teknologi og en økt interesse for transportformen.

– Vi merker at interessen for bildeling er økende, og antall medlemmer stiger raskt, sier daglig leder i Bilkollektivet, Arne Lindelien.

Lindelien samarbeider tett med ITS Tellus, som står bak det som trolig kan bli en storsatsing på bildeling i Oslo.

Mens "klimakameratene" har brukt måneder på å komme til enighet, har nemlig daglig leder Richard Fossum jobbet iherdig med løsninger som gjør storskala bildeling mulig. Nylig ble et forprosjekt, laget av Rambøl og Civitas lagt fram. Leder av arbeidet, Anne Marstein konkluderer med at storskala bildeling kan føre til større klimafordeler en noen kunne håpe på.

Klimaeffekt

– Vi mener det er stort potensiale for bildeling i Oslo, og ser det som stor sannsynlighet at rundt 60.000 kan benytte seg av det. Det kan bety at så mye som 12.000 privatbiler blir tatt ut av trafikk, noe som er en reduksjon på 4 prosent privatbilreiser i forhold til det Oslopakke 3 legger opp til, sier Marstein, men legger til at alt avhenger av tilgjengelighet.

– For at folk skal benytte seg av bildeling må det være enkelt og fleksibelt. Den store utfordringen blir da å skape nok bilpooler, og samtidig en enkel teknologi, sier hun, og legger til at ITS Tellus er i tet på denne utviklingen.

– Jeg har stor tro på ITS Tellus. De satser på en relativt enkel ordning, som gjør terskelen lavere for folk, sier Marstein.

Nye vaner

Bildeling har tidligere blitt kritisert som klimatiltak, fordi det satser på bil som framkomstmiddel. Marstein mener kritikken er feilslått.

– Hensikten med bildeling er å få folk til å endre reisevaner. Derfor har ITS Tellus lagt opp til et bredt samarbeid med blant annet NSB, Ruter og Jernbaneverket. Det er viktig å forstå at bildeling ikke skal være en konkurrent til eksisternde kollektivtransport, men tvert i mot et incitament til å øke kollektivreisene, sier hun.

Offentlig støtte

Anne Marstein mener imidlertid det er en nødvendighet med offentlig støtte.

– For å få dette til er det nødvendig med myndighetenes støtte blant annet til å skape den nødvendige infrastrukturen. Det er det bare myndighetene som kan gjøre, blant annet ved å legge til rette for biloppstillingsplasser ved kollektivknutepunktene. Slik stimulerer man til økt kollektivbruk også, sier hun.

– Men hvor realistisk er det at storskala bildeling kan bli en realitet i løpet av kort tid?

– Jeg er optimistisk, og klimatanken er veldig i tiden. Nå står det på den politiske dagsorden, og hvis man får med seg de rette personene, tror jeg man kan få det til i løpet av kort tid.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.