Stressmestring:

Slik takler du julestress

Slik takler du julestress

JUL: Førjulstiden kan være en stresset periode. Her får du tips til å takle den.

Julebord, juleavslutninger, juleverksted, baking, gaveshopping, matlaging, vasking, pynting, julekort, familiebesøk. Slik takler du presset.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.12.2009 kl 13:20

KVINNEGUIDEN.NO: Juleforberedelsene kommer i tillegg til jobb og alle andre forpliktelser vi allerede har. Er det rart at noen av oss føler oss ekstra stresset før jul

I Kvinneguidens selvhjelp-serie vil coach Annika Richardsen veilede deg til en bedre og hverdag. Richardsen er den første sertifiserte veilederen i Mia Törnbloms metode her i Norge.

Slik oppstår stress:

* Stress eksisterer i hjernen din, og er ikke noe du kan gå ut i verden og hente en bøtte av. Det oppstår på grunn av stressende tanker, og dermed er det noe du kan gjøre noe med!

  • Det indre stresset handler om din innstilling og hvordan du oppfatter og tolker situasjonen.
  • Stress kan reduseres ved enten å redusere det ytre stresset gjennom å velge bort ytre krav og oppgaver der det er mulig, eller rett og slett be om hjelp.
  • Du kan også forholde deg til ditt indre stress på en annen måte, gjennom å ta ansvar for å tolke potensielt stressende situasjoner eller tanker på en mer balansert måte, da det er din tolkning som avgjør om du blir stresset eller ikke.
  • Selvfølelse er viktig osgå her, som en motvirker av stress! Med sterk selvfølelse vil du da heller ikke ta det personlig om ting ikke går slik du har håpet, og du kobler ikke ditt egenverd opp mot dine prestasjoner.

Les også:

Føler du deg ikke god nok?

Bli venn med speilbildet ditt

Slik takler du misunnelse

Hva kan du gjøre for å få en mindre stresset førjulstid?

* Målplanlegging er nøkkelen til å få gjennomført det du ønsker. Det kan derimot være smart å først ta en titt på hvilke forventinger du har til deg selv i henhold til hva som "må gjøres" og hva du tror andre forventer av deg.

  • Hva kan du kutte ut? Har du for høye krav til deg selv?
  • Når du da ser på hva som gjenstår kan du sette opp en plan over hva som skal gjøres og hvordan. Sett opp hva som skal gjennomføres når, hvem som skal hjelpe til, og hvordan det skal gjøres. Vær realistisk.
  • Å sette opp en målsetning om å gjennomføre noe du vet ikke er mulig, er å lure seg selv og i tillegg sette prestasjonskrav til deg selv som går på selvfølelsen løs.

Les også:

Hjelp, tenk om jeg aldri får kjæreste!

Er vi sammen nå? Eller?

Når kjæresten irriterer vettet av deg

Effektivitet er ikke stress

Dersom det er lite tid som er utfordringen, hjelper følgende:

  • Følg målplanen din og gjør det du skal når du har satt det opp.
  • Effektivitet er ikke stress! Det krever at du er samlet og konsentrert, noe man ikke er når man er stresset.
  • Om du utsetter ting, finn triks for å komme i gang så fort som mulig, slik at du bruker minst mulit tid på å ha dårlig samvittighet for det du ikke har gjort. Det tar faktisk mer energi fra deg enn å gjøre det med en gang! Et triks kan være å gjøre det du gruer deg mest for først. Dermed er det unnagjort og du sparer en haug med tid som du ellers ville brukt på å grue deg.
  • Pass på å samle energi og få nok hvile. Førjulstiden kan være utrolig hyggelig og givende om du tillater det!

Les mer om kropp og sjel på Kvinneguiden.no

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!