Sikkerhet i bil:

Slik virker EuroNCAP

SIKKER: Lille og rimelige Hyundai i20 bekrefter at også koreanske bilproddusenter nå bygger sikre biler.

EuroNCAP regnes i dag som den klart viktigste årsaken til at ingen bilprodusenter lenger våger å slurve med sikkerheten.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 11.06.2009 kl 11:20

Frittstående EuroNCAP har gjennomført seks nye kollisjonstester, i hovedsak med svært gode resultater med tanke på skadeomfang og overlevelsesmulighet inne i bilene.

Og overraskende nok havnet to koreanske biler, Hyundai i20 (som bygges i India) og Kia Soul, på topp foran Audis nye stolthet, Q5.

Slik fungerer det:

Det betyr imidlertid ikke at de to koreanske bilene er sikrere å kollidere med enn Audi Q5, ettersom EuroNCAP deler bilene inn i klasser etter størrelse og vekt. Q5 hører hjemme i en tyngre klasse enn koreanerne.

Men i hver klasse deles det ut poeng etter hvor godt den enkelte bil beskytter fører, passasjerer og barn inne i bilen ved en kollisjon med 40 prosent overlapping mot fast barriere i 64 km/t. Det vil si at 40 prosent av bilens front treffer den ettergivende barrieren.

Dernest testes bilene ved påkjørsel fra siden, og ved påkjørsel bakfra. Bilene testes også mot myke trafikanter hvor skadeomfanget på den påkjørte inngår som en del av den totale vurderingen. Nytt av året er testing i forhold til nakkesleng.

Dessuten gis det poeng for om bilen har antiskrensprogram (ESP), bilbeltepåminnelse og fartsbegrensningssystem.

Den samlede summen hver enkelt bil oppnår danner grunnlag for utdeling av stjerner, hvor fem er best og en dårligst.

Viktig årsak

Siden EuroNCAP gjennom mange år har opparbeidet seg ry som den klart mest respekterte testorganisasjonen i forhold til bilsikkerhet i Europa, veier deres poeng og vurderingen tungt.

EuroNCAP regnes i dag som den klart viktigste årsaken til at ingen bilprodusenter lenger våger å slurve med sikkerheten.

Bilprodusenter som ikke oppnår minimum fire stjerner i kollisjonstestene til EuroNCAP kan ikke regne med å få solgt sine biler i Europa. Bilkjøperne våger rett og slett ikke å velge dem av hensyn til egen sikkerhet.

Derfor innrømmer alle bilprodusenter at nye biler konstrueres for å oppnå fem EuroNCAP-stjerner.

Skjerpet kravene

Men ikke alle mener EuroNCAP gir oss de sikreste bilene, fordi bilprodusentene tilpasser seg deres prosedyrer, og at det kan gå ut over sikkerheten på andre områder. Nettopp av den grunn skjerpet EuroNCAP sine krav betydelig ved inngangen til 2009.

Så langt har heller ikke kritikerne kommet opp med seriøse alternativer til EuroNCAP.

EuroNCAP drives som et spleiselag mellom flere store europeiske bilorganisasjoner, og støttes økonomisk av EU.

Selv om Norges Automobil-Forbund deltar i kollisjonstestprogrammet, har norske samferdselsmyndigheter så langt valgt å forholde seg til EuroNCAP som gratispassasjer.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...