ANNONSE
Annonse

Slipp til de minste!

PASSE STOR: Konsernsjef Magnus Brask Rustad håper myndighetene snarest endrer varebilreglene slik at de minste varebilene også slipper avgift.

Bilbransjen venter på at Regjeringen skal åpne for mindre og mer miljøvennlige varebiler.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

— Ennå vet vi ikke hva det blir til, men jeg er sikker på at det blir åpnet for små varebiler med lavt utslipp. Alt annet vil være helt meningsløst, sier konsernsjef Magnus Brask Rustad i Motorgruppen.

Batteridrevet

Han snakker på generelt grunnlag, men skuer samtidig bort på en liten, hvit tass på Mitsubishis stand under Tokyo Motor Show.

Den hvite tassen heter i-MiEV Cargo og er en ren batteridrevet varebil basert på i-MiEV, elbilen som for få måneder siden kom i salg i Japan, og som kommer til Europa og Norge mot slutten av 2010.

Dersom Mitsubishi beslutter å sende varebilvarianten til Norge, blir den naturligvis avgiftsfri som alle andre elektriske biler.

Men sannsynligvis kommer også en bensindrevet variant, akkurat som i-MiEV har en halvbror med bensinmotor.

— Dette er klart en spennende bil også med bensinmotor, fortsetter Brask Rustad. Problemet er bare at norske myndigheter straffeskatter slike miljøvennlige varebiler med personbilavgift, fordi de er litt for korte til å kunne laste en definert varekasse alle varebiler må kunne laste for å kvalifisere for lav avgift.

— Forstå det den som kan, sukker Brask Rustad.

Regelverk

En samlet bilbransje hadde håpet at myndighetene i kommende års budsjett ville endre varebilreglene etter at temaet har stått på dagsorden i flere år. Så skjedde ikke, men samtidig kan justeringer komme i form av en forskriftsendring.

Problemene rundt hva som skal defineres som varebil eller ikke har versert siden varebilavgiftenes barndom.

Etter hvert som stasjonsvognene vokste i størrelse og flerbruksbilene kom til, skled mange av dem inn i kategorien lavskattet varebil på grønne skilt, fordi de var store nok til å laste "avgiftsvarekassen" med målene 140x90x105 cm

— eller hadde registrert totalvekt på over 2200 kilo.

Regelverket åpnet for å kjøre standsmessig i personbilvarebil, men uten baksete. Så fjernet myndighetene 2200 kg kriteriet, og de fleste SUV-er falt ut.

Men samtidig sperret regelverket for de minste varebilene, de som var mer enn store nok for nærdistribusjon, og samtidig rimeligere og langt mer miljøvennlige enn de større bilene. Blant annet Posten har vist stor interesse for disse bilene, men så langt har avgiftsmyndighetene vendt tommelen ned.

De fleste aktørene i bilbransjen som kan levere slike biler håper og tror at kjøretøy godkjent som varebiler i EU også blir godkjent i Norge.

En regelendring for varebilene kan føre til at biler bygd om fra personbiler til varebiler, ikke vil kunne bygges tilbake avgiftsfritt etter ti år slik som i dag.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.