- Slutt for vindusrekka

- Slutt for vindusrekka

På andretrinn regnet de matematikk, men besøket fikk likevel høre hvordan elevene trives i brakkene.

Tåsen skole står ferdig rehabilitert om to år. I mellomtiden skal elevene holde til landets første paviljonger med baseløsning.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
21.11.2007 kl 10:20

Tåsen: 3. desember stenges de to eldste skolebygningene på Tåsen for rehabilitering, men elevene har allerede flyttet inn i den nye paviljongen som er satt opp i skolegården. Mandag 19. november fikk skolen storbesøk av områdedirektør, prosjektleder, en representant fra Undervisningsbygg og brakkeleverandøren, som fikk omvisning i de laveste og de øverste trinnenes lokaler i paviljongen.

Første i landet

- Når skolen står ferdig høsten 2009 vil det være med baseløsninger. Det vil si at vi går bort fra tradisjonelle klasserom og over til en mer åpen romløsning. Det er slutt på tiden da man satt på vindusrekka i syv år, sier rektor Eva Kjøge.

Paviljongen på Tåsen, som halvparten av elevene skal holde til i de kommende årene, er levert av Moelven, og er blant de første skolebrakkene i landet som er levert med denne planløsning istedenfor tradisjonelle klasserom.

- Vi møtte på noen utfordringer i prosjekteringsperioden, men har hatt skolen med på laget, og er godt fornøyd med resultatet, sier byggeleder for paviljongen, Simon Ruud fra Malthus AS.

Brukerne av paviljongen er helt enige.

- De er kjempebra, sier elevrådsleder Malene Eiksund. Nestleder Sigurd Løberg nikker bekreftende. Begge går i sjuendeklasse og har base i andreetasje.

- Det er mye bedre luft her enn i det gamle skolebygget. Dessuten er stolene og pultene mye bedre, sier Eiksund.

Prosjektleder Erik Eskild bekrefter at inneklima står i høysetet i de midlertidige lokalene.

- Det er bedre her enn i den gamle skolen, og det blir stilt de samme kravene til ventilasjonen i brakkene som til det nye skolebygget.

Baseløsning

- Baseplanløsningen i paviljongen er en forberedelse for elevene før de går inn de permanente lokalene når skolen står ferdig, sier Kjøge.

Basene består av fire mindre basisgrupperom som ligger rundt et større felleslokale. Dette muliggjør mer fleksibelt arbeid på tvers av basisgruppene, og frigjør elevene fra den "gammeldagse" og mer statiske tilværelsen i klasserommet.

- Vi har fellesoppstart med alle elevene på hvert trinn hver morgen. Da går vi gjennom dagens arbeidsplan, slik at alle vet hva de skal gjøre og hvor de skal være, sier Ellen Svendsby, lærer på syvende trinn.

- Vi har drevet litt på samme måte de siste to årene, så elevene er vant til arbeidsformen. Forskjellen er at nå er de i lokaler som er bygget for det, sier hun.

Annonse
Se bildet større

Rektor Eva Kjøge og elevrådsleder Malene Eiksund og nestleder Sigurd Løberg (t.h.) sammen med noen andreklassinger.

Se bildet større

Elevene kunne fortelle at de liker brakkene bedre enn de gamle lokalene i skolebygget. Eva Kjøge, Sigurd Løberg, Bjørn Croff, Erik Eskild og Anne Sandok lytter.

Se bildet større

Elevrådsleder Malene Eiksund, nestleder Sigurd Løberg og rektor Eva Kjøge (t.v.), geleidet (f.v.) byggeleder Simon Ruud, seksjonsleder i Undervisningsbygg Anne Sandok, prosjektleder Erik Eskild og områdedirektør Bjørn Croff rundt i den nye paviljongen på Tåsen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!