ANNONSE
Annonse

Prøvekjørt: Toyota IQ

Smart knott i farta!

IQ er lite mye et oppmerksomhetsobjekt som en praktisk bybil.

Hvordan er det egentlig å kjøre en knott i 182 km/t? Helt fint faktisk.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 19.11.2008 kl 09:50

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Mindre storbil enn Toyota IQ finnes ikke. Bare 2,98 meter lang og med gedigen plass til to voksne foran, litt snau plass til en voksen på høyre side bak og plass til ett barn bak føreren. Men da kan du glemme alt som heter bagasje med mindre den består av agurker. Selv ikke kameraet vårt fikk plass!

Men som den kjører!!

Vi er på vei mot Milano. Trafikken er liten og veien bred. 90 dieselhester maler under panseret, vi ser i speilet – og tråkker til. Turtelleren stabiliserer seg på 3100 omdreininger i sjettegir – og fartsnåla limer seg til 182 km/t. Du fikk med deg at bilen fortsatt er under tre meter lang og akselavstanden beskjedne to meter?

Spørsmålet som likevel bør stilles er om IQ er et intelligent bilvalg i et land som knapt kjøper småbiler og hvor IQ faller mellom de fleste kjente stoler holdt opp mot bruksverdi. Og da står man bare igjen med eksponeringsfaktoren.

Norge er muligens ikke urbant nok for IQ. Storbyene våre er knapt store nok for en så smart bil. Men hadde vi derimot bodd i Roma...

Hva slags bil snakker vi om?Altså: Verdens minste bil med plass til fire – tre voksne og ett barn. Men i praksis snakker vi om en fireseter hvor baksetet funger som erstatter for drosjekø på lystige dager.

Hvordan er den å kjøre?Bilen kjører fabelaktig til å være så liten. Dette henger naturligvis sammen med bredden i forhold til bilens lengde. IQ kjører eksempelvis i store sirkler rundt Smart ForTwo.

Hva har den under panseret?

Bilen leveres med bensin- eller dieselmotor, og bensinutgaven kan i tillegg utstyres med trinnløst gir (CVT). Dette er de tekniske dataene.

Motoreffekt

1,0/68 hk (B)

1,0/68 hk (B)

1,3/99 hk (B)

1,4/90 hk (D)

Moment

91 Nm

91 NM

125 Nm

190 Nm

Gir

5 gir

CVT

5 gir

6 gir

Forbruk

0,43 l/mil

0,47 l/mil

0,48 l/mil*

0,40 l/mil

CO2/km

99 g

110 g

114 g

104 g**

0-100 km/t

14,7 sek

15,5 sek

11,9 sek

11,8 sek

Toppfart

150 km/t

150 km/t

170 km/t

170 km/t

  • Start/stopp-funksjon
  • * Partikkelfilter

    Hva gjør den spesiell?

    Hele konseptet skiller seg ut, men utseendet er mer spesielt enn innredningen. IQ er designet for fem stjerner (best) i EuroNCAPs kollisjonstestprogram og hvis den oppnår topprating vil bilen være den sikreste bilen under tre meter.

Bilen har ni kollisjonsputer, egen knepute for føreren og hodepute bak baksetepassasjerene.

Bilen har naturligvis antispinn, antiskrens, skrivebremser på alle hjul og alle andre sikkerhetsforkortelser det er mulig å klistre på. Og la oss i farten nevne automatisk klimaanlegg og navigasjonsanlegg (ekstra).

Hva er bilens svakheter?

Naturligvis bagasjeplassen, bare 32 liter. Selv med baksetet foldet flatt kan du knapt regne med å få inn amerikakofferten. Tilhengerfeste kan ikke monteres.

Deler av interiøret virker billigere enn det nok faktisk er.

Hvem passer den for?Alle med nese for å skille seg ut i trafikken og nærmiljøet. Enten vil naboen tro du er splitter pine gal, eller juble av nesegrus beundring for ditt mot.

Hva koster den?158.000 kroner antydes for rimeligste utgavene. Dette er altså ingen billig bil. Her betaler du for eksponering. Prisnivået vil ligge mellom 158.000 og 200.000 kroner, altså på nivå med den langt større broren Yaris.

Konkurrenter?Smart ForTwo og Fiat 500 – og kanskje Ford Ka, Citroën C1 + C2, Peugeot 107 og Toyota Aygo.

Når i Norge?I mai 2009. Toyota Norge tror de vil klare å selge 400 IQ i Norge, fra mai og ut året.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.