– Smøret smelter ikke i lørdagsgrøten!

– Smøret smelter ikke i lørdagsgrøten!

LUNKEN: Dagfinn Norum har ført statistikk over hvor ofte middagen han får servert i omsorgsboligen på Myrer er varm eller lunken. Titt og ofte smelter nemlig ikke smøret i grøten, forklarer han. (Bildet er arrangert). FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

– Det er kanskje ikke så farlig med oss, vi er bare en gjeng med gamlinger, sier Dagfinn Norum (84), som er lunken til at det serveres kald mat i omsorgsboligen hans. – Eldre må bli flinkere til å si fra, mener han.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.10.2015 kl 11:41

KJELSÅS/GREFSEN: I september kom det et brev til Bydel Nordre Aker i Oslo. Stilet til bydelsdirektøren, med sirlig håndskrift. Der står det blant annet:

«Hvorfor får vi ikke varm middag? Grøten på lørdager har noen ganger ikke klart å smelte smøret til smørøye!»

I brevet, som er skrevet av en beboer på Myrer Omsorg pluss bosenter på Kjelsås, nevnes det også at maten kan være alt fra «smakløs til meget god».

Det bes om at bydelsdirektøren tar tak i dette, slik at beboerne kan glede seg til middagen.

LES OGSÅ: Savner du post? Postbud ble slått ned og postbil stjålet!

Har blitt bedre

Nordre Aker Budstikke kjenner til hvem som har skrevet brevet til bydelen, og dro på besøk.

Dagfinn Norum (84) innfødt Nordre Aker-mann fra Lofthus, tar imot avisen i seniorleiligheten på Myrer.

Dagfinn har bodd på Myrer siden mars i år. Han er i bunn og grunn greit fornøyd med sin nye bostatus.

Han forteller også at det har blitt noe bedring på problemstillingen med varm/lunken/kald mat, etter at han skrev til bydelsdirektøren om saken.

– Men aller først skrev jeg brev til seksjonssjefen her 17. juni. Det kom ikke noe svar før etter tolv uker, den 12. september, om at det ville bli tatt affære, ifølge Dagfinn.

Blant annet er en løsning, som også bydelsdirektøren nevner, at tallerknene skal varmes opp i forkant.

LES OGSÅ: Nordre Aker skal sette eldre-standard i Oslo

Ingen andre vil ta dette opp, de vil ikke være til bry og klage

Ni varme, ni småkalde

Se bildet større

SI FRA: Altfor mange eldre vil ikke være til bry, og sier ikke fra når de er misfornøyde, mener Norum. Han tror neste generasjon med eldre vil kreve mer. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

– Men min erfaring er at de ikke alltid er varme. Jeg har for egen del laget en liten statistikk på dette, forteller Dagfinn, og leser opp fra håndskrevne notater.

– Fra 13. september, altså dagen etter at jeg ble kontaktet av seksjonssjefen om saken, til onsdag 30. september, så har ni middager vært varme, og ni middager vært lunkne, småkalde, forteller den tidligere læreren og inspektøren ved Sinsen skole, fra 1973 til 1996.

I tillegg nevner Dagfinn at maten ikke alltid smaker så veldig bra heller. Men at den er lunken og kald, er nesten det verste.

Vil ikke være til bry

– Hvis jeg klager der og da, så tilbyr de jo også å sette maten i mikrobølgeovn for ytterligere oppvarming. Men hele poenget er jo at det sikkert ikke bare er jeg som opplever lunken mat, det bekrefter jo andre beboere overfor meg også. Men ingen andre vil ta dette opp, de vil ikke være til bry og klage, sier Dagfinn.

Han tror det generelt er en stor problemstilling på eldresentre og bosentre for eldre.

LES OGSÅ: Bydelen får nesten 50 nye omsorgsboliger, dagsenter og helt ny helsestasjon for eldre

Bør klage mer – blir bedre

– Min generasjon er ikke vant til å klage høylytt. Vi burde faktisk klage mer, og få det vi har krav på. Jeg tenker at generasjonen etter oss skal bli en mer krevende eldrebølge å få inn i sentrene, sier Dagfinn.

Som fortsatt opplever at smøret ikke alltid smelter til smørøyet, slik som det skal, i grøten på lørdager.

– Men jeg takker for at det blir gjort forsøk på å imøtekomme beboernes ønsker. Og som nevnt har det blitt bedre. Det er flere varme måltider nå enn tidligere. Så vil jeg avslutte med å oppfordre dagens eldre til å si fra om det de har krav på. Man får fort litt inntrykk av at «det er ikke så farlig med oss, bare en gjeng med gamlinger!» Hvem vil egentlig servere sin gamle mor eller far halvkald mat?

Dagfinn har mye på hjertet. Han forteller flere historier om det å bli gammel og å være avhengig av andre.

Det er ikke så farlig med oss, bare en gjeng med gamlinger!

Noe galt med systemet

– For eksempel fungerte ikke rullatoren min her for en stund siden, bremsene virket ikke. I stedet for å ha en reserverullator klar, så måtte jeg faktisk vente i fire uker før jeg fikk ny rullator. Jeg skylder ikke på de som jobber her ved Myrer, men det er jo systemet som ikke fungerer godt nok! Igjen, det er kanskje ikke så farlig med oss gamle?

LES OGSÅ: Ungdom blir snillere, men stadig flere har det vanskelig

Bydelsdirektøren: – Har fulgt opp

Se bildet større

Her i høyblokka i Hareveien på Myrer ligger omsorgsleilighetene til Bydel Nordre Aker. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Nordre Aker Budstikke tok kontakt med bydelsdirektør Øyvind Henriksen. Han har ikke svart direkte til beboeren, men mener at saken er tatt godt vare på.

– Jeg har mottatt brevet, og vi har fulgt opp dette på Myrer i forhold til vedkommende. Middagene blir levert fra Ammerudhjemmet i varmetraller. Det er viktig at kontakten til traller står i slik at ikke temperaturen faller, skriver bydelsdirektøren i mail til Nordre Aker Budstikke.

Han forklarer at temperaturen på maten har blitt sjekket flere ganger.

– Temperaturen ut til servering er slik den skal være. Det serveres i overkant av 80 middager på Myrer og vi har ellers ikke mottatt meldinger om at den ikke er varm, skriver Henriksen, og fortsetter:

– Vi tilstreber individuelle tilpasninger og har etterkommet denne bruker med at vi varmer opp tallerken og vedkommende får servering først. Vi opplever god kvalitet på middagen vi får levert fra en meget flink kjøkkensjef som vi har et godt samarbeid med.

LES OGSÅ: Se, her trener Petter Northug midt i Oslo-trafikken – i bar overkropp

Seksjonssjefen: – Burde svart tidligere

Nordre Aker Budstikke har også vært i kontakt med seksjonssjef ved Myrer Omsorg pluss, Britt Dallosso. Hun understreker, som bydelsdirektøren, at de til enhver tid tilstreber å gjøre det beste for beboerne, etterkomme individuelle ønsker, og å servere varm nok mat etter ønske.

– Vi har vært i dialog med beboeren, siden vi mottok hans klage i juni. Leder av avdelingen var i muntlig kontakt med beboer ikke lenge etter at vi mottok brevet fra han, og iverksatte tiltak for å få varmere mat til han, sier Dallosso.

Hun legger til.

– Vanlig kutyme er å ta opp problemstillinger muntlig og direkte med beboerne. Vi svarte jo også skriftlig i september, men jeg ser jo at vi burde svart skriftlig tidligere, sier Dallosso.

Hold deg oppdatert på lokale nyheter: Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

Nye Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!