Snart går det rundt i Storo-krysset

Statens Vegvesen planlegger rundkjøring i Storo-krysset for 100 millioner kroner.

Snart går det rundt i Storo-krysset

BLIR NYTT: Statens Vegvesen kan forvandle Storo-krysset i 2015 til en rundkjøring som skal bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken. FOTO: Foto: Anne Marie Huck Quaye

Bydelsutvalget avfeier ikke Statens Vegvesens planer om nytt Storo-kryss, men ser ikke hvordan en rundkjøring kan redusere trafikken.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
23.10.2012 kl 18:34

STORO: - Det er klart at det er på et tidlig planstadium. Det bydelen har sagt, er at man er skeptisk til den løsningen som er skissert, sier Erik Borge Skei (V), nestleder i bydelsutvalget.

Dagens Storo-kryss ble bygget for om lag 15 år siden, og er nå nedslitt og betydelig overbelastet med biltrafikk.

Statens Vegvesen har varslet oppstart av detaljregulering med tanke på en ombygging.

- Et grep for å få redusert trafikken gjennom Storo-krysset er nytt Nydalskryss, minner Skei om.

LES MER OM NYTT NYDALSKRYSS HER

TRAFIKK I BYDELEN

Andre tiltak vil være å tilrettelegge for kollektivtrafikk på en bedre måte, og ikke minst sikre syklistenes rettigheter, mener bydelspolitikeren.

Skeptiske

- Vi er skeptiske til en rundkjøring i Storo-krysset, for man kan da i mindre grad styre trafikken, sier Skei.

Han forteller at man blant annet frykter at trafikken nordfra fra Grefsen og Kjelsås vil bli stengt ute på grunn av forskjørsrett i rundkjøring.

- Det tar mye plass med rundkjøring, og det blir vanskelig å tilrettelegge for myke trafikanter, sier Skei.

Ikke plass til sykkelfelt

Det er ikke beregnet plass til et sykkellfelt gjennom krysset.

- Vi ser tydelige mangler på den løsningen som er forelagt konkuderer Skei.

Han trekker fram større avstander for fotgjengere og mener det er et minus at det ikke er planlagt lysregulering.

Dette vil gjøre det vanskeligere å passere krysset, mener Skei. Nå vil bydelen få mer infomasjon om planene, og håper at deres innsigelser vil bli med for å skape en best mulig løsning.

Gudveig Henryette Aaby, leder i Grefsen og Disen Vel er heller ikke strålende fornøyd med planene.

- Vi er ikke helt enig med Storo-krysset heller, men er mest opptatt av planene for Disen, sier Aaby.

Det viktigste er at man setter Nytt Nydalskryss i sammenheng med utarbeidengen av Storo-krysset, mener bydelspolitkerne om saken.

- Rundkjøring er best!

- Vi er i gang med å lage detalj- og reguleringsplan for oppgradering av Storokrysset. Bakgrunnen for oppgraderingen er at krysset er nedslitt, trikkeskinnene må skiftes ut, krysset er ulykkesbelastet og at Storkrysset har utviklet seg til et tungt kollektivknutepunkt med mange myke trafikanter, sier Øystein Tandberg i Statens Vegvesen til Nordre Aker Budstikke.

Hele oppgraderingen vil koste rundt 100 millioner kroner.

LES MER OM BYDELENS TRAFIKKUTFORDRINGER HER

Det ble gjennomført et forprosjekt som var ferdig i 2009, der fire alternativer ble vurdert. Forprosjektet konkluderte med at: Alternativene med rundkjøringer ble vurdert som best fordi:

- Trafikksikkerheten i rundkjøringsalternativene vurderes som bedre enn med signalanlegg.

- Fremkommeligheten for kollektivtrafikken vurderes som bedre i rundkjøringsalternativene enn med signalanlegg.

Hovedmålsettingene i prosjektet er å ivareta og bedre trafikksikkerheten i kollektivknutepunktet, bedre fremkommeligheten for kollektivtrafikken og lage logiske gangruter ved omstigning.

Videre menes det at myke trafikanter i kollektivknute-punktet, og fremkommelighet for kollektivtrafikk prioriteres. Bygging kan starte i 2015.

 

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!