Maridalsveien:

Snart ti år siden bystyret vedtok sykkelvei her

Snart ti år siden bystyret vedtok sykkelvei her

Litt roligere midt på dagtid i Maridalen en hverdag. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Og det kan fort gå noen år til. Arkeologiske kulturminner er i konflikt med forslaget, som også krever full konsekvensutredning.

Tekst:

Publisert:

MARIDALEN: Ta en tur i høstmørket inn i Maridalen, hvilken som helst dag. Opplev trafikkbildet fra Brekke og innover i det vakre landskapsvernområdet – ofte på sitt verste:

Det være seg biler, syklister, rulleskiløpere, skøyteløpere, joggere, turgåere, ridende, og andre i en særdeles uskjønn forening.

– At de tør

Også syklister med små barn bak i vogner, eller joggere og gående med barnevogner med småtasser oppi. Man kan nok undres over at de faktisk tør. Eller snarere kanskje undres over at kommunen tør ikke snarest å prioritere en eller annen form for bedre trafikksikkerhet langs denne veien til en hastesak!

Må jo være et under og mye flaks at det ikke skjer flere ulykker langs denne strekningen? For eksempel har Bymiljøetaten bare registrert seks sykkelulykker fra Brekke til Hammern – etter logg fra politiet – siste tall fra 2009-2013.

LES OGSÅ: Kommentar: Vi trenger sykkelvei i Maridalen nå

Men det er kanskje noen mørketall?

Ti år siden

Det er snart ti år siden bystyret vedtok at det skal anlegges en – ifølge ordlyden dengangen – «sykkelvei på veiskulderen langs Maridalsveien, fra Brekke til Hammern». En strekning på rundt tre kilometer.

I mellomtiden har det kommet på plass en fin turvei med grus og lys fra Brekke gjennom skogen til Hammern. Men grus passer ikke for alle på hjul.

Førstnevnte prosjekt lar vente på seg. Til tross for at det synes som om aktiviteten langs veien inn og ut av Maridalen bare øker og øker fra sesong til sesong.

LES OGSÅ: Nå er det slutt på å «dele veien» i Maridalen. Her er årsaken til at skiltet er borte

Se bildet større

Arkeologiske kulturminner, oppdateringer, konsekvensutredning - kan kanskje fort gå noen år til før det er en eller annen form for gang- og/eller - sykkelvei langs Maridalsveien. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Arkeologiske kulturminner

Kommunen ved Bymiljøetaten forteller nå at forslaget om veiskulder, gang- og/eller sykkelvei, blant annet er i konflikt med fredede kulturminner langs strekningen.

Les mer om «Spesielt sjeldne funn i Maridalen» her

– På bakgrunn av et skisseprosjekt utført i 2009 er det arbeidet frem et forslag til reguleringsplan, som er lagt ut til offentlig ettersyn. Det er utført arkeologiske undersøkelser som viser at forslaget har konflikt med automatisk fredede kulturminner, forteller prosjektleder Håkan Forsberg i Bymiljøetaten.

Han sier videre fra saksbehandlingen at det er stilt krav fra Plan- og bygningsetaten, og at det skal utarbeides et planprogram. Og et planprogram utløser krav om konsekvensutredning.

LES OGSÅ: Løpedronningen: – To syklister i bredden gir fortsatt god klarering til å komme forbi

Må oppdateres

Årene går, og ting endrer seg. Forsberg forteller også at mål og krav må oppdateres.

– I mellomtiden har det skjedd en del forandringer og det tidligere prosjektutløsende behovet, samt prosjektets mål og kravbilde, må oppdateres. Tiltaket må ta hensyn til områdets store verneverdi og man må se på et minimum av arealbruk, sier Forsberg.

Han legger til:

– Samtidig som man skal opprettholde bra trafikksikkerhet for alle berørte brukergrupper.

Prosjektet er nå i en fase der hvor man arbeider med en konseptvalgs utredning – en såkalt «KVU».

– Den skal vurdere tidligere og nye alternativer opp mot behov, mål og krav hvor arealbruk go trafikksikkerhet er nøkkelkomponenter. KVU'en forventes ferdigstilt i starten av 2016. Valgt alternativ gir føringer inn mot fortsatt planprosess, sier Forsberg.

LES OGSÅ: Her trener selveste Petter Northug, i bar overkropp, på rulleski

Se bildet større

Skumringstid og trangt om plassen på veien i Maridalen. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Ingen nye skisser

Det har tidligere vært offentliggjort skisser om hvordan det kan bli i Maridalen, med eventuell sykkelvei, og/eller gang- og sykkelvei, men nå er disse skissene ikke lenger gjeldende, og nye skisser skal utarbeides.

– Prosessen er nå i fasen hvor mål og krav arbeides frem. Disse ligger som grunnlag til alternativer som blir vurdert og detaljert ut i det videre arbeidet, sier prosjektlederen.

Selv om noen syklister og andre myke trafikanter på hjul, sikkert vil fortsette å foretrekke bilveien, vil nok de fleste sette pris på et sikrere turalternativ innover i Maridalen, langs asfalten.

Bilvei ble turvei

Som kan bety et mer oversiktlig trafikkbilde, også for bilistene. Det må jo være et aldri så lite mareritt for beboere i Maridalen og bussjåfører, daglig å traktere bil, traktorer og buss blant de mange brukerne på veien. Bilveien til og fra hjemmet deres har blitt en av Norges mest brukte turveier!

Intensjonsvedtak og forkjellige syn

Da Østkantliv omtalte saken i 2014 svarte miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) at bystyrevedtaket fra 2007 i praksis var et intensjonsvedtak som utløste et stort behov for utredninger. Dette på grunn av markaloven, på grunn av jordverninteresser og fordi Maridalen har status som landskapsvernområde.

– Dette området ligger innenfor markagrensa, og det er mange kryssende hensyn. Det er mange parter som kommer med innsigelser, og vi har mange ulike lovverk å ta hensyn til, sa Guri Melby.

LES OGSÅ: Her kommer Oslos splitter nye skiløyper i et praktanlegg i marka

– Dessuten er synet på hva slags sykkelvei som skal bygges svært forskjellig mellom brukergruppene; de som sykler fort, de som sykler sakte, voksne på rulleski, barn på rulleski, joggere og turgåere i alle aldre, sortsatt byråden.

Men hun lovet altså å holde «fullt pedaltrykk» på saken.

LES OGSÅ:

Nye Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!