Sniktitt: Nytt fra "Ibiza-høvdingen"

Sniktitt: Nytt fra

Fornuftige løsninger.

Vi har fått en liten førpremiere på prototypen til splitter nye Adriatic 40.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.05.2008 kl 09:05

KASTLOSS.NO: I Arendal under årets båtutstilling lå det en helt ny stor bobåt. Det er ”Ibiza-høvdingen” Helge Duus som står bak, og vi snakker om en voksen skute på drøye 41 fot. Gjennom de siste fem årene er båten utviklet i litt roligere perioder i produktutviklingen av nye Ibiza-modeller. Nå er prototypen på vannet, men det vil ta enda litt tid før båten er produksjonsklar. Det vil ventelig skje en gang sent på høsten.

Les også: Baja Hammer X: 22-fots råskap

En vakker båt

Vi fikk en gjennomgang av båten, samt en kort tur på vannet, og kan umiddelbart konkludere med at dette er et spennende prosjekt fullt av fornuftige løsninger. Adriatic 40 er både klassisk og moderne på samme tid. Den er en vakker båt på vannet med elegante linjer og harmonisk design både i skrog og overbygg, og de renskårede linjene går igjen også inni båten.

Les også: Absolute Yachts: Splitter ny 70-foter

Bovennlig "traweler"

Utgangspunktet har vært å utvikle en båt som fungerer både i havn og under transportetapper, og mye av hovedkonseptet er basert på typiske bovennlige ”trawlere”, men med et moderne og tidsriktig design.

Les også testen: Rinker 350: Åpne løsninger og mye plass

Prototypen var utstyrt med to Volvo Penta D6-motorer på 350 hk hver. De første prøvekjøringene har allerede vist at disse motorene ikke er ideelle, så de skal nå byttes ut med D4-motorer. Da vil man også redusere motorvekten med rundt 250 kg, og med en mindre batteribank og et lettere strømaggregat i tillegg, snakker man kjapt om en vektreduksjon på 500–600 kg akter i båten.

Funksjon i høysetet

Adriatic 40 har en forholdsvis liten flybridge som entres via en leider. Også her har konstruktøren vært opptatt av vektfordelingen i skuta; man har bevisst sørget for at det ikke vil være for mange personer oppe på toppen, for å unngå et for høyt tyngdepunkt.

– Altfor mange flybridgebåter på denne størrelsen har plass til for mange personer på toppen, sier Helge Duus.

– Har man full last på flybridgen og gjør en uheldig manøver, kan det få dramatiske konsekvenser. Ut fra dette har Adriatic fått en mer moderat størrelse med et begrenset antall sitteplasser.

Les også testen: Hansvik 900 Sport Cruiser: Traver med terrasse

Målet om å lage en båt med det funksjonelle i høysetet, gjenspeiles allerede på dekk. Sidedekkene og fordekket er nedsenket med solide rekker langs siden. Sidedekkene er brede og gode å bevege seg på. Akterdekket er rent, med en L-formet sittegruppe, og den store badeplattformen har nesten samme høyde som akterdekket. I akterspeilet er det et voksent stuverom med rikelig plass til fendere og fortøynigsutstyr.

Les også testen: Masmar 33 Offshore: Fjordens Quattro

Den store dekksalongen gir et lyst og luftig inntrykk. At det er god plass i en båt på over 40-fot, er bare én side av saken. Hele innredningen er utformet rent og nøkternt med begrenset bruk av vedlikeholdskrevende treverk.

Les også: Sunseeker Superhawk 43: Sjøens sportscoupé

Under dekk byr båten på tre separate sovekabiner. I midtkabinen er det en stor dobbeltkøye på tvers, og i forkabinen finner vi en senterplassert dobbelseng. Et stort bad har separat dusjnisje med skyvedører og ellers god plass. Totalt har båten fem faste køyeplasser fordelt på tre separate lugarer, og i de to fremste kabinene er det mye plass samt rikelig med stuverom og garderobeplass.

Når båten settes i produksjon, er målet i første omgang å produsere en båt i måneden for deretter å øke til 30–40 båter i året.

Les flere saker på Kastloss.no

Annonse
Se bildet større

Prototype på vannet.

Se bildet større

Rent og nøkternt.

Se bildet større

SNIKTITT: Adriatic 40

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!