ANNONSE
Annonse

XBOX 360

SNIKTITT Prosjekt Natal

OPP OG HOPP: Spillverkets Marius Kjørmo i fri dressur. Hvem sa spilljournalister ikke kan bevege seg?

Microsoft vil ha deg opp av sofaen. Er det moro? Vi tar en nærmere kikk.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.10.2009 kl 13:25

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

SPILLVERKET.NO:

Nintendo opplevde enorm suksess med lanseringen av Wii med bevegelsessensitive kontrollere. Det gamle japanske selskapet klarte å skape det som spillbransjen har ønsket i mange år, nemlig en spillkonsoll med en bred familieappell.

Microsoft og Sony har forsøkt å implementere bilde, film, musikk og online-muligheter i sine konsoller for å gjøre dem til et fast inventar i stua, men det viste seg altså at det som skulle til for å selge spillemaskiner til bestemødre og småbarnsforeldre var et mer interaktivt kontrollsystem.

Dette tar nå Microsoft og Sony konsekvensen av, og de to konkurrentene har begge lansert sine egne løsninger får å by dette nye markedet opp til dans. Men der Sony har gått for en løsning som tilsynelatende ikke skiller seg nevneverdig fra Nintendos, har Microsoft valgt å ta sjansen på helt ny teknologi. De kaller det Project Natal.

Hvordan funker det?

Natal består av et RGB-kamera, en dybdesensor basert på infrarød teknologi kombinert med såkalt "active pixel"-sensor, en flerdireksjonell mikrofon og en egen prosessor.

Dybdesensoren kan måle hvor nær du som spiller er kameraet og kan også fungere uansett lyssetting. Natal leser 48 punkter på kroppen din og skal derfor kunne få med seg dine bevegelser ganske så nøyaktig.

Natal klarer å skille levende objekter i stua di (deg, bikkja og bestemor) fra døde objekter (sofaen, snacksbollen og den anatomisk korrekte statuen av Street Fighters Chun-Li som du alltid har stående ved godstolen).

Natal er også programmert med en viss forståelse for hvordan et menneske er skrudd sammen.

Den vet hvordan et menneske kan og ikke kan bevege seg, og klarer derfor å gjengi et bilde av deg når du hopper og spretter rundt, selv om deler av deg kan være delvis skjult bak andre objekter.

Ballspill for alle

Hvordan føles det så å bruke Project Natal? Da jeg prøvde det nye hjertebarnet til Microsoft, foregikk dette i nærmest sterile omgivelser med hvite vegger og ingen andre forstyrrende elementer. Det var bare meg.

Jeg fikk prøve den tek-demoen som har fått navnet "Ricochet", et minispill hvor du med hjelp av valgfrie kroppsdeler skal få virtuelle baller til å treffe virtuelle kasser.

Sensorene fanget opp når jeg beveget meg til høyre eller venstre, når jeg sparket, veivet med armene og utførte grasiøse hodestøt. Den registerte også når jeg slo og sparket hardt eller svakt.

Denne demoen har en åpenbar svakhet. Det er en forsinkelse på omtrent et femtedels sekund mellom dine bevegelser og din virtuelle avatars.

Det høres kanskje ikke så mye ut, men i ballspill, hvor du er nødt å være noenlunde presis, blir dette faktisk et problem. Om denne forinkelsen skyldes denne spesifikke demoen det tidlige utstyret som ble brukt i Tokyo, eller om det er et problem med teknologien i seg selv er det alt for tidlige å si noe om.

Det er også mulig at den menneskelige hjerne klarer å tilpasse seg en slik forsinkelse, men min trenger da i hvert fall mer tid en de få minuttene det tok meg å fullføre demoen.

Fremtidshåp

Project Natal har et iboende potensiale til å trollbinde det markedet som trykket Nintendo Wiis kontrollsystem til sitt bryst.

Den bygger på de samme ideene, men har også muligheten til å ta konseptet et syvmilssteg videre. Om Microsoft klarer å komme opp med titler som kan utfordre Wii Sports, Wii Fit og Wii Sports Resort gjenstår å se, men potensialet ligger der, og dersom kortene spilles riktig kan både Nintendo og Sony raskt havne i den teknologiske bakleksa, dersom ikke de klarer å svare på amerikanernes teknologiske offensiv.

Les hele sniktitten på Spillverket.no.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.