Som å selge sand i Sahara

Som å selge sand i Sahara

FØRERMILJØET: Bra, men ikke oppsiktsvekkende.

Mitsubishi har tro på å lykkes med en biltype det nesten ikke selges noen av. Det kan bli tungt.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.09.2007 kl 10:35

Et ordtak sier at det er ikke lett å selge sand i Sahara. Men i Norge har noen faktisk klart å tjene seg rike på å selge vann til en befolkning som i hovedsak kan tappe godt vann gratis fra springen. Det umulige kan bli mulig om man bare er dyktig nok.

Det må være samme filosofi som ligger bak når Mitsubishi-importørens administrerende direktør Bernt G. Jessen nå skal forsøke å selge en mellomstor sedan til bilkjøpere som enten vil ha kombi eller stasjonsvogn – og helst ikke sedan.

Nordmenn kjøper ikke «mann med hatt»-biler. Sedaner i kompaktklassen selges i hovedsak bare til pensjonister, og går vi opp en klasse i størrelse sverger kundene til stasjonsvogn. De få sedanene som selges her hører hjemme blant premiumbilene, der Audi, BMW og Mercedes dominerer. Så å presse inn niende generasjon av Mitsubishi Lancer som Sports Sedan, ser ut til å kunne bli en markedsførers svennestykke. At Lancer Sports Sedan i det hele tatt eksisterer betyr vel bare at Mitsubishi primært satser i syd og øst – for der er det sedan som fortsatt gjelder. Lancer Sports Sedan erstatter både Lancer og forlengst utgåtte Carisma og Galant. Og med lengde på 4,57 meter er bilen ganske stor, faktisk lengre enn Volvo S40, BMW 3-serie – og ganske nøyaktig like stor som Mercedes C-klasse, Nissan Primera, Toyota Corolla sedan, VW Jetta og Skoda Octavia.

Så var det prisen. 214.900 kroner starter den på, og toppmodellen prises foreløpig til 292.900. Nå nærmer vi oss champagne og kaviar til øl- og pølsepriser. Hadde det ikke vært for navnet: Sports sedan. Biler med «sport» i navnet utstråler sjelden sportslighet. Og her har Mitsubishi kjørt av seg hjulene tidligere: Carisma utstrålte vel ikke akkurat hva navnet tilsa... Mitsubishi har tydeligvis forstått at det kan bli tungt med sedan i Norge, og kjører derfor fram pris som viktig salgsargument ved lanseringen 15. november. Og rett skal være rett, salgsmålene er ikke veldig ambisiøse: 4-500 biler i året. Dessuten kommer Lancer Sports Sedan først bare med bensinmotor. Dieselmotoren (2,0 liter/140 hk) fra Volkswagen er det ikke tatt noen stilling til lansering av ennå. Dette er en motor på vei ut som etter hvert erstattes av Mitsubishis egne dieselmotorer. Men en Sportback fra høsten 2008 kan bli redningen for Mitsubishi. Sistnevnte blir også å få med 4 WD og 240 hk motor.

Om vi har glemt Evolution? Nei da, den kommer til sommeren, men eksakt motoreffekt i Norge har ikke Mitsubishi oppgitt. Enn så lenge lever Mitsubishi høyt på suksessen med Lancer Sports Sedans far, SUV-en Outlander (begge bygges over samme tekniske lest).

Annonse
Se bildet større

SPORTSLIG: Her finner du det meste.

Se bildet større

NY OG GAMMEL: En gammel rallyutgave sammen med nye Lancer Sports Sedan.

Se bildet større

BAK: Med hekkspoiler.

Se bildet større

STOR: Lancer Sports Sedan er like lang som Mercedes C-klasse og Skoda Octavia.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!