Comeback som Drillo-is

Sommeren blir iskald

Sommeren blir iskald

ISKALD: Salgsdirektør Eirik Kruse i Diplom-Is er klar for årets sesong.

Ti nye småis kjemper om å smelte våre ganer i år. Men bli ikke for glad i dem. For sjansen for et gjensyn er svært liten.

Tekst:

Publisert:

Med fengende navn som IcePod, SnakeBite og Skruven prøver årets nyis å spise seg inn i markedet. Men det blir ikke lett. For vi er sjelden mer schizofrene enn som isspisere.

Hver sesong hyler vi etter nyheter, for så å vende like raskt tilbake til Kroneis, Lollipop og de andre klassikerne.

For de fleste nykommerne venter trolig samme skjebne som for Tyggis-isen, Myggen-isen, Bounty-isen, Crazy-zoo, Spinn, Plattfot, Dove, Spicy, Turtle-isen og Flonaldo. Og en rekke andre for lengst glemte iser.

Listen over iskremens døgnfluer er nærmest endeløs. Få andre bransjer har så mange gjestebesøk i vareutvalget.

Kronen på verket

— Bransjen er veldig nyhetsdrevet. Samtidig er det mye nostalgi og følelser når det kommer til is. Når sola begynner å skinne, vil folk smake isen de er oppvokst med, fastslår Paal Hennig-Olsen, administrerende direktør og tredje generasjons iskremmaker i Hennig-Olsen.

— En generasjon kjøper det de er vant til, og så overfører de vanene sine til neste generasjon. Slik holder klassikerne stand, sier salgsdirektør i Diplom-Is, Eirik Kruse.

Og det vises på isstatistikken. Seks av ti plasser på ti-på-topp-listen domineres fremdeles av iser skapt før 1970, med Kroneis fra 1953 på de to øverste plassene. Og salget av ur-isene bare fortsetter å øke.

Men det er ikke bare nostalgi. Klassikerne treffer fordi de har en god og ikke for komplisert smak, og "stor spisevennlighet", som isprodusentene uttrykker det.

Moderne klassiker

Dermed blir fordums meritter produsentenes største hindring for å lykkes med nye iser.

For når en standard isboks tar 17 is, en typisk strandbodboks bare tar 10, og når kundene krever både klassikerne og noe nytt og gøy, blir det egentlig ikke plass til at nye iser kan befeste seg.

Bransjen har valgt å møte utfordringen ved delvis å gå bevisst etter kalkulerte døgnfluer. Som for eksempel saftisen Istid 3, som er direkte knyttet opp mot sommerens premiere på barnefilmen med samme navn, og bare er ment å vare én sesong.

Men det finnes noen unntak. Crème Chocolat-serien til Hennig-Olsen og Royal-serien til Diplom-Is har begge kjempet seg til faste plasser i isboksene etter lanseringen rundt 1990.

Begge representerte den gangen noe nytt

— kvalitetsis på pinne for voksne. Snickers-isen og beger-isen Softshake er andre eksempler på moderne klassikere.

Navn er vitenskap

Rundt ett år tar det å utvikle sesongens iser. I disse dager sitter produsentene og pønsker på hvilke trender og diller som vil prege neste år.

Å låne hemningsløst fra bølger og tendenser, spesielt knyttet til barn og unge, har blitt et av bransjens varemerker.

Årets mest vellykkede is i så måte er IcePod fra Hennig-Olsen, som spiller freidig på Appels musikkspiller iPod. Isen har allerede fått massiv presseomtale, blant annet knyttet til spekulasjoner om Apple ville reagere på navnet.

— Å finne rett navn er rene vitenskapen. Lykkes vi med å skape et bra navn, en "buzz", kan det alene gi oss masse gratisreklame, forteller Paal Hennig-Olsen.

Og med få muligheter til å skape nye store klassikere, gjenstår navneleken som minst halve moroa for iskrembransjen.

Annonse
Se bildet større

TIL HERDING: Halvferdige Comeback-iser på vei inn til 40 minusgrader i herdekammeret. Mens Comeback-linjen klarer å lage 4800 is i timen, tar Pin-up-båndet unna hele 17.000 i timen. (Foto: Carl Martin Nordby)

Se bildet større

COMEBACK: Diplom-Is har ikke lenger rettighetene til Drillo-navnet, men prøver seg med en nylansering under navnet Comeback.

Se bildet større

ISTID 3: Spis den nå – eller aldri! Istid 3 lever bare over denne sommeren – sammen med barnefilmen med samme navn.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!