Filmaktuelt:

Sørger for dårlig julestemning

Sørger for dårlig julestemning

ELSKET OG HATET: Prisbelønte og omdiskuterte Haneke fokuserer fortsatt på «det ondes problem». (Foto: Filmweb)

Den som synes det blir for mye sødme i jula, har et kinoalternativ i Michael Hanekes "Det hvite båndet".

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
21.12.2009 kl 12:45

Han ser ut som lillebroren til julenissen. Men det er ikke mye fryd og fred i budskapet Michael Haneke (67) presenterer på norske kinoer 26. desember. Handlingen i gullpalmevinneren "Det hvite båndet" foregår i Tyskland i 1913-14. Vi møter generasjonen som ble moden med nazismen.

— Det finnes selvfølgelig mange filmer om fascismen som sådan, men ikke mange om perioden like før, forklarer Haneke når han treffer pressen under London Film Festival.

Indoktrinering

De som kjenner filmografien hans, vet at det er menneskets skyggesider han beskjeftiger seg med.

Signaturverk som "Bennys video" (1992), "Pianolærerinnen" (2001) og "Skjult" (2005) er like omdiskutert som de er prisbelønt. Hanekes nye film, beskrevet som "en spøkelseshistorie uten spøkelser", føyer seg forstyrrende inn i rekken.

— Den viser hvordan folk blir forberedt til og indoktrinert med en ideologi

— folk som allerede er undertrykt, ydmyket og som klamrer seg til halmstrået de blir tilbudt, hevder Haneke.

— Enten det handler om religion eller politikk, er det alltid de samme mekanismene som er i sving

— og det gjør filmen aktuell.

Kontrollfrik

Prosjektet var opprinnelig ment som en TV-produksjon i flere avsnitt. Etter diverse utsettelser fant innspillingen sted i fjor, i byer som Leipzig og Lübeck.

— Det første jeg måtte gjøre, var å lese masse

— først og fremst om skoleverket. Jeg så på utdannelsessystemet fra middelalderen helt opp til 1900-tallet.

— Den andre hovedbiten var å samle visuelle inntrykk. Vi brukte et enormt antall stillbilder, fordi de var viktige for kostymene og settet. Vi ville være veldig presise, forteller Haneke, som er kjent som en kontrollfrik.

— Improvisere kan du gjøre i teatret, ikke foran kamera. Jeg følger storyboardet mitt til punkt og prikke, bekrefter han.

— Filmer med et bestemt estetisk uttrykk må alltid prepareres best mulig i forkant. Skal du oppnå suksess, må du gå grundig til verks.

Beskyttelse

Å finne barn til rollene var visstnok en uhyre komplisert prosess.

— Ikke bare måtte de være talentfulle

— vi måtte finne ansiktene vi kjente igjen fra de nevnte fotografiene. Vi begynte castingarbeidet et halvt år før vi gikk i opptak. Vi så på 7000 kandidater før vi bestemte oss, forteller Haneke.

— Hvordan synes du det er å instruere barn?

— Selv om du i all hovedsak behandler dem som alle andre skuespillere, må du vise dem en spesiell type respekt. Beskytter du dem nok, vil de åpne seg for det du ønsker å få til. Selvsagt er det sånn at jo yngre de er, desto mer tålmodig må du være.

Kroppslig

Parisbaserte og erkeeuropeiske Haneke utelukker ikke at han vil innta Hollywood igjen, slik han gjorde i anledning jubileumsutgaven av sin egen "Funny Games" (1997) i 2007.

— Det avhenger av hva som er realiserbart. Jeg er ikke så opptatt av hvor ting skjer

— det viktige er hva jeg har lyst til å gjøre, sier han, og røper at 2010 i første omgang er spikret.

— Den neste blir en fransk film om menneskekroppen i skrøpelig alder, med Isabelle Huppert som stjerne. Jeg håper å skyte til sommeren, såframt jeg rekker å skrive den!

Annonse
Se bildet større

FASCISMENS FEDRE: Michael Hanekes «Det hvite båndet» (norgespremiere 26. desember) foregår i Tyskland i 1913-14, og skildrer generasjonen som ble moden med nazismen. (Foto: Filmweb)

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!