- Sosialklienter bør få kjøre gratis på buss, trikk og t-bane

- Sosialklienter bør få kjøre gratis på buss, trikk og t-bane

FOTO: Foto: Anita Bakk Henriksen

Sosialhjelpsmottakere har ikke rett til samme rabatter som barn/ungdom, student eller honnør og dette ønsker nå Miljøpartiet De Grønne å endre.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.02.2014 kl 15:36

SENTRUM: Partiet har vært i kontakt med nåværende og tidligere billettkontrollører i Oslo. Ifølge talsperson Harald Nissen forteller de at en stor andel av de som ikke har billett, oppgir dårlig økonomi, at de er sosialhjelpsmottagere og lignende når de kontrolleres.

Fra Ruter får partiet opplyst at kun 45 prosent av de som blir ilagt gebyr betaler det. Da er saker som går til inkasso regnet inn.

- Det betyr at 55 prosent av gebyrene ikke lar seg inndrive, selv etter inkasso og det er her vi mener det er penger å spare på at sosialklientene får reise gratis, forklarer Nissen.

LES OGSÅ: Er det greit å be sidemannen holde kjeft?

Tvinges til å snike

Sosialhjelpssatsene er så lave at det nesten ikke kan ventes at det skal være mulig å finne penger til daglig transport.

- Ettersom alle har behov for transport, er det ikke overraskende at økonomisk vanskeligstilte tvinges til å reise uten billett når pengene ikke strekker til, opplyser Nissen.

Grupper med lav kjøpekraft, som studenter, ungdom og eldre har derimot rett til rabatter på buss, bane og trikk i Oslo. 

- Det virker tilfeldig at sosialhjelpsmottakere henvises til ordinær billett, og det er et paradoks at Oslo kommune gir sosialhjelp med den ene hånda, og skriver ut bøter med den andre, sier han.

Skeptisk til forlaget

Byråd for miljø og samferdsel kan iformere om at Bymiljøetaten har prioritert lave priser for alle grupper, særlig gjennom lave månedskortpriser og gjennom rabattordninger for barn, unge, studenter og honnør.

- I tillegg har vi vært opptatt av å forenkle billettsystemet ved å få færre ulike typer billetter og en drastisk reduksjon av antallet soner. På bakgrunn av dette er jeg skeptisk til å innføre nye billettyper eller lage nye unntak i billettsystemet, sier Melby.

Når det gjelder sosialhjelpsmottakere, forklarer byråden at hun er svært opptatt av at sosialmottakerne skal få en individuell vurdering av sine behov, herunder transportbehov.

- Utbetalingen de får må tilpasses dette heller at vi innfører en generell regel om gratis kollektivreiser for denne gruppa, sier hun.

Sosialt stigma

Nissen mener at å avslutte denne ordningen vil fri de fattige fra sosialt stigma og ta bort noe som trekker dem ned og gjør det vanskeligere å komme opp igjen.

- Vi kan anta at en andel av gebyrene som ikke lar seg kreve inn er ilagt denne gruppen. Ruter vil dermed spare penger på å ikke drive fånyttes innkreving. Kontrollen vil også bli mer målrettet og effektiv, avslutter han.

LES OGSÅ:

Det blir dyrere å kjøre kollektivt fra 1. februar

Ruter vil gjøre det dyrere å snike

LEDER: «Passasjerne må betale svimlende summer for at Ruter skal spare penger»

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!