Sosialkontoret best - igjen

Sosialkontoret best - igjen

Best i byen: En stolt sosialsjef Liv Øien (t.v.) mottok diplom for beste sosialkontor i Oslo, fra byråd Sylvi Listhaug (Frp). Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Byråden kastet glans da sosialtjenesten i Nordre Aker mandag ble kåret til byens beste - for fjerde året på rad.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.08.2012 kl 14:54

Nordre Aker: – Jeg regner med å komme tilbake hit også neste år, lo byråd for helse- og sosiale tjeneseter, Sylvi Listhaug (Frp), da hun delte ut diplom til sosialsjef Liv Øien.

– Dette er imponerende. Dere har en krevende jobb, men yter god service til brukerne. Det er sjelden offentlig ansatte får skryt når de gjør noe positivt. Derfor er det hyggelig å reise rundt og gjøre litt stas på dere, sa byråden til de mange ansatte som var samlet.

Hun oppfordret sosialsjefen om å henge opp diplomen et sted den er godt synlig for både ansatte og brukere av sosialkontoret.

– Dette er en konkurranse som gir motivasjon til å strekke seg litt lenger, sa Listhaug.

Respekt for brukerne

Sosialsjef Øien har en forklaring på hvorfor Nordre Aker gjør det så bra gang på gang:

– Vi har respekt for brukerne og hverandre, og har fokus på hjelpsomhet. Vi er ordentlige mot hverandre og har en arbeidsplass med god atmosfære. Det er noe som ligger i bunn for den jobben vi gjør, sier hun.

Nordre Aker scorer også høyt nettopp på respektfull behandling av brukerne, de ansattes pålitelighet og opplevd brukermedvirkning, sammenlignet med de andre bydelene.

Særskilt servicerettet

92% av de spurte sier de er litt eller svært fornøyde med sosialtjenesten. 89% er fornøyd med sosialtjenestens evne til å hjelpe dem ut av en vanskelig situasjon. 98 % er fornøyd med måten de ansatte overholder taushetsplikten på og 95% mener de holder det de lover. 92% svarer at de er fornøyde med måten deres rettigheter blir ivaretatt. 88% føler at de blir tatt med på råd og brukermedvirkning.

– Sosialtjenesten i Nordre Aker skiller seg ut i Oslosammenheng som et særskilt servicerettet kontor, sier Tore Larsen, byrådssekretær for byråd for velferd og sosiale tjenester.

87 av 246 personer som ble valgt ut til å delta i undersøkelsen, svarte på spørsmålene.

– Antall respondenter er lavere enn vi hadde ønsket, men svarandelen er tilsvarende lav i de andre bydelen, slik at vi samlet sett føler at dette gir et riktig bilde, sier Liv Øien.

 

SkjeriOslo kårer Byens beste i Oslo:

Byens beste kjøpesenter, sushi, kaffebar og pizza. Se full oversikt her!

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!