SPALTE: «Annerledeslandet Norge»

Sykkeldagbøkene: «Dersom vi likevel må bygge veier eller annen infrastruktur her i landet, prioriterer vi de stedene som trenger det minst.»

SPALTE: «Annerledeslandet Norge»

HOLDNINGER: «En dag kanskje vi forstår at det ikke er trafikantenes holdninger som skaper de mange trafikkulykkene i Norge, men politikernes,» skriver Sykkel-Baard i dagens spalte. FOTO: Foto: Fredrik Eckhoff

Den som har råd til alt, velger med hjertet. Mens valgene til fattige nasjoner tvinger seg frem som en dyd av nødvendighet, forteller den norske nasjonens valg hvem vi er. Det bildet som trer frem, viser en nasjon som virkelig er annerledes.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.06.2014 kl 11:32

Når vi ser på hva vi bygger, er vi annerledes. Mens resten av Europa bygger ut sin infrastruktur, bygger vi ut våre boliger. De vil gjøre det enkelt å reise, vi vil gjøre det fristende å holde seg hjemme. Dersom vi likevel må bygge veier eller annen infrastruktur her i landet, prioriterer vi de stedene som trenger det minst. «Det er ikke mulig å bygge seg ut av køproblemene i Oslo», pleier norske politikere å si, «for bedre veier vil bare bli fylt opp av biler». Med samme filosofi vil man aldri bake boller, for de blir bare spist opp.

Når man ser på hvordan ulike land kjemper mot klimakrisen, er vi annerledes. Europa subsidierer vind- og solkraft for å skaffe ny fornybar energi, og støtter tiltak som reduserer energiforbruket. I Norge velger vi det motsatte, nemlig å sponse forbruket av fornybar energi. For oss gir det mening at de 15 milliardene vi får inn i formuesskatt fra landets rikeste, brukes på å subsidiere Teslaene deres. Landets neste bidrag til å løse klimakrisen, er dessuten å bruke ufattelig mye penger på elektrisk oljeproduksjon på Utsira. At nettopp oljeproduksjon er årsaken til klimakrisen, er ikke et tema.

Frykter sykkelulykker i Dronning Eufemias gate

Hvis man ser på hvordan det jobbes med trafikksikkerhet, er vi også annerledes. Der stadig flere land tar etter Sverige og bygger tilgivende bil- og sykkelveier, altså veier hvor det å gjøre noe dumt får minst mulig konsekvenser, fortsetter Norge å fokusere på trafikantenes holdninger. Mens Sveriges filosofi har gjort dem til suveren verdensmester i trafikksikkerhet, og antall drepte og hardt skadde i trafikken faller i landene rundt oss, stiger tallene hos oss. Veier er nemlig lette å forbedre, hvis man bruker penger på det. Holdninger er det ingen som aner hvordan man skal forbedre.

På ett område er vi imidlertid temmelig like de fleste moderne land; vi er travle. Problemet er at de ulike gruppene med trafikanter i Norge er tvunget til å være travle sammen, i til dels svært ulik hastighet - på alt for smale veier.

En dag kanskje vi forstår at det ikke er trafikantenes holdninger som skaper de mange trafikkulykkene i Norge, men politikernes. De må bygge bedre veier, selv der det er bruk for dem. Problemet er bare at holdninger er vanskelig å gjøre noe med - også hos politikere.

Baard Ole Amundsen, Sykkeldagbøkene

 

SI DIN MENING OM OSLO SOM SYKKELBY HER

Les tidligere Sykkeldagbøkene-innlegg fra Baard her:

Månedskortet tar knekken på syklisme

Derfor stoppet Baard opp i Frognerparken

Hensynsløse syklister gjør at mange bilister hater meg

«Kan sykkelen vise vei?»

«Aldri har vi vært så trygge, aldri har vi vært så redde»

«Sykkelen er en elendig politisk sak»

«Derfor hater vi menn som sykler»

«Bli avhengig av å sykle før vinteren kommer»

«Oslo flopper, Malmø feirer»

«Hvordan våger du å sykle i Oslo?»

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!