SPALTE: «...benytt fortau på motsatt side»

Sykkeldagbøkene: «Jeg skjønte raskt hvorfor kommunen ikke ønsket å si noe om den populære sykkelveien, for de ante ikke når den skulle være klar.»

SPALTE: «...benytt fortau på motsatt side»

LENGE STENGT: Sykkelveien i Sørkedalsveien var stengt i måneder etter at den første gang skulle ha åpnet igjen. Her fra mai i år. Innfelt: Baard Ole Amundsen

Det går mot regjeringsskifte, men kanskje spiller dette uansett liten rolle for oss syklister. Sykling er mer kultur enn politikk, og det virker som den norske kulturen rett og slett ikke har syklingen i seg.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
27.09.2013 kl 14:08

Når myndighetene stenger en bilvei, ligger det i de kulturelle genene deres å skilte skikkelig hva som skjer.

«UMSKARDTUNNELEN ER STENGT GRUNNET VEDLIKEHOLDSARBEID. OMKJØRING ER SKILTET. ÅPNER 1. NOVEMBER» er et typisk skilt som møter bilister.

I fjor stengte Oslo kommune en av byens mest trafikkerte sykkelveier, den som går langs Sørkedalsveien mellom Hovseter og Njårdhallen. På et skilt slengte de to intetsigende setninger - som kronestykker til en tigger:

«SYKKELVEIEN ER STENGT. VENNLIGST BENYTT FORTAU PÅ MOTSATT SIDE.» Ingen informasjon om hva som skjer. Ikke et ord om hvor lenge det skulle vare.

«VENNLIGST SKAFF DEG EN BIL SOM ET VANLIG MENNESKE!» hadde vært et mer ærlig skilt fra Oslo kommune.

Det hjalp ikke engang å ringe kommunen for å spørre hva stengingen skyldtes, og om når sykkelveien skulle åpnes igjen. Første gang jeg kontaktet Bymiljøetaten, var på twitter. Da ba de meg ringe et amerikansk entreprenørselskap som hadde ansvar for utbyggingen av den amerikanske ambassaden. Etter å ha opplyst kommunen om deres opplysningsplikt, fikk jeg dem etter hvert i tale.

Jeg skjønte raskt hvorfor kommunen ikke ønsket å si noe om den populære sykkelveien, for de ante ikke når den skulle være klar. Først mente de den skulle åpne til jul i fjor, så i mars i år, deretter til sankthans og endelig til skolestart i august. Da åpnet den faktisk.

Oslo kommune skyldte på at entreprenøren hadde kommet med stadige utsettelser og ikke holdt løftene sine. Løftene sine? Hadde en utenlandsk entreprenør fått tillatelse til å stenge en viktig bilvei i Oslo, ville det være utenkelig å gjøre seg avhengig av løfter. Da hadde enhver overskridelse utløst dagsbøter av gigantiske proporsjoner, selv i dollar. Bilismen er nemlig en del av kulturen vår. Man tuller ikke med bilistene.

Baard Ole Amundsen

 

Si din mening om Oslo som sykkelby her!  Mange andre har gjort det allerede.

Les Baards tidligere sykkeldagbøker her:

"Kan sykkelen vise vei?"

"Aldri har vi vært så trygge, aldri har vi vært så redde"

"Sykkelen er en elendig politisk sak"

"Derfor hater vi menn som sykler"

"Bli avhengig av å sykle før vinteren kommer"

"Oslo flopper, Malmø feirer"

"Hvordan våger du å sykle i Oslo?"

LES OGSÅ:

Sykkel-Oslo skal skinne med ny sjef

 

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!