SPALTE: «Danskene knuser Oslo på bysykkel»

Sykkeldagbøkene-Baard hyller danske teknologiske vidundersykler, mens Oslo-folk tilbys «blytunge og skranglete reklameplakater på to hjul».

SPALTE: «Danskene knuser Oslo på bysykkel»

SOM NATT OG DAG: «I Oslo får vi blytunge og skranglete reklameplakater på to hjul. Våre danske naboer får høyteknologiske vidundere,» skriver Sykkel-Baard. FOTO: Arkivfoto: Fredrik Eckhoff

Oslo og København har én ting til felles: Begge byer starter nå utplassering av nye bysykler. Men likheten stopper der. I Oslo har vi blytunge og skra...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.08.2013 kl 11:31

Oslo og København har én ting til felles: Begge byer starter nå utplassering av nye bysykler. Men likheten stopper der. I Oslo har vi blytunge og skranglete reklameplakater på to hjul. Våre danske naboer har fått høyteknologiske vidundere som redefinerer hele ideen om hva en sykkel egentlig er.

Fredag 16. august fikk Københavns innbyggere helt nye bysykler, utarbeidet i samarbeid mellom softwareutviklere, byens politikere, offentlige transportmyndigheter, næringsliv mm. Oppdraget har ikke bestått i å utplassere flere sykler, men å skape nye muligheter. Hvordan få enda flere av byens innbyggere til å velge den mest plassbesparende og miljøvennlige transportformen som finnes? Hvordan bidra til at terskelen for å røre seg litt hver dag, blir så lav som mulig? Hvordan få det maksimale ut av eksisterende offentlige transportsystemer? Hvordan gjøre innbyggerne, byen og fremtiden en tjeneste gjennom å tenke helt nytt?

Svaret er noe verden aldri har sett før; GoBike.

GoBike har en lett ramme i høykvalitets aluminium, har led-lykter foran og bak og er utformet i et nydelig futuristisk design. Setet heves og senkes på samme enkle måte som du gjør med en kontorstol - og styret tilpasser seg automatisk for å gi en komfortabel oppreist sittestilling. Dette er imidlertid mer enn en sykkel, det er et høyteknologisk konsept:

o En app gjør at mobilen finner ut hvor nærmeste ledige GoBike er, lar deg bestille den og deg gir koden til den digitale låsen. Via appen kan du også tegne abonnement på syklene, eller betale for en enkelttur.

o Et stort vann-, støt- og vandalsikkert nettbrett er montert på sykkelstyret. Det har kart med GPS, og flere valgfrie tjenester. Du kan bli ledet korteste vei dit du skal, få tilbud fra butikker og kafeer du passerer underveis, motta tips om spennende aktiviteter du sykler forbi etc. Nettbrettet er online med Danske Statsbaner og annen offentlig transport, lar deg bestille billett direkte - og leder deg til riktig stasjon til riktig tid. Vi som drar til København som turister, kan la nettbrettet lede oss som en elektronisk guide langs utvalgte sightseeing-ruter.

o En kraftig elmotor med batteri som lades når sykkelen står på bysykkel-parkeringene, eller dokkingstasjonene som de kalles, rundt om i byen. Som ved andre elsykler må du trø, men motoren bidrar slik at du slipper å bruke mer krefter enn du ønsker selv. Bakker gjør ingen forskjell. Hvis man vil slappe av og kose deg, føles selv den bratteste motbakke som flatmark i medvind.

Allerede i dag foretas 35 prosent av alle reiser i København på sykkel. Tilsvarende tall for Oslo er ynkelige 4,9.

Tallene vil se enda styggere ut fra neste uke, når de to storbyenes politikere har begynt utplasseringen av sykler som viser hva de står for.

Baard Ole Amundsen Sykkeldagbøkene

 

Si din mening om Oslo som sykkelby her! Mange andre har gjort det allerede.

Les Baards tidligere sykkeldagbøker her:

"Aldri har vi vært så trygge, aldri har vi vært så redde"

"Sykkelen er en elendig politisk sak"

"Derfor hater vi menn som sykler"

"Bli avhengig av å sykle før vinteren kommer"

"Oslo flopper, Malmø feirer"

"Hvordan våger du å sykle i Oslo?"

LES OGSÅ:

Sykkel-Oslo skal skinne med ny sjef

 

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!