SPALTE: Derfor stoppet Baard opp i Frognerparken

Sykkeldagbøkene: Han måtte sende en tanke til sin samboer som satt i bilkø nedover Sørkedalsveien!

SPALTE: Derfor stoppet Baard opp i Frognerparken

SYKKEL-BAARD: Jeg elsker å kjøre bil, men det er meg et under at folk vil seg selv så vondt som å kjøre i rushtiden i Oslo.

Gi blaffen i rush-stress og Oslos dårlige infrastruktur og sett deg på sykkelen!

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.10.2013 kl 09:43

Her en morgen måtte jeg stoppe sykkelen midt i Frognerparken og så meg rundt et par minutter. Turister vandret rundt og etterapet Vigelands figurer mens de lo og tok bilder av hverandre. Solen fikk rimet i gresset og på trærne til å gnistre som sølvpapir.

Kunne en dag starte vakrere? Var det mulig å fylle sinnet med mer oppdagelsesglede og humør før dagen engang hadde startet på alvor? Alt dette, og jeg hadde ikke engang drukket min første kopp med kaffe.

Jeg tenkte på min kjære samboer som satt i bil ned Sørkedalsveien. Er dette landets mest trafikkerte bilvei? Jeg kjører til jobb noen ganger selv, hvis jeg trenger bilen i løpet av dagen. Da starter og slutter arbeidsdagen i sneglefart, i en sky som er grå av eksos og frustrasjon.

Jeg elsker å kjøre bil, men det er meg et under at folk vil seg selv så vondt som å kjøre i rushtiden i Oslo. Ikke noe av det en bil kan skape av glede, er til stede i en kø. Alt en bil kan gi av frustrasjon og utgifter, er konsentrert der.

Da hadde jeg heller kjørt offentlig transport. Vel er det dyrt, vel er det trangt, vel er man omgitt av mobilsamtaler og stressende musikk og sur apati og seter med søleflekker etter hunder og sko - men da går det i hvert fall fremover

Men ikke noe kan måle seg med sykkelen. På gode dager er den ikke bare det soleklart mest effektive transportmiddelet til og fra jobb i Oslo, men den gjør meg rett og slett glad. De virkelig gode dagene er det flest av på høsten. Jeg vet ikke helt hvorfor, men kanskje er handler det om temperaturen, som vekker meg om morgenen som et friskt bad. Eller det handler om lyset. Akkurat nå får man soloppgang på vei til jobb, og solnedgang på vei hjem.

Under 5 prosent av alle reiser i Oslo skjer på sykkel. Ingen annen europeisk storby er i nærheten av et så lavt tall. Det er fristende å skylde på politikerne, som har bygget en infrastruktur uten plass til syklister. Byen har imidlertid vokst frem gjennom tusen år, og den er langt mer enn dårlig infrastruktur. Oslo er en opplevelse. Oslo er et eventyr. Oslo gjør at man av og til må stoppe og se seg rundt et par minutter for å ta all oppdagelsesglede og humør innover seg - og det før dagen engang har fått startet på alvor.

Det eneste som kreves, er at man gir blaffen i infrastrukturen og tar en tur på sykkel. Helst nå på høsten, hvor alt er på sitt vakreste.

Baard Ole Amundsen

 

 

Si din mening om Oslo som sykkelby her!  Mange andre har gjort det allerede.

Les Baards tidligere sykkeldagbøker her:

"Hensynsløse syklister gjør at mange hater meg"

"Benytt fortau på motsatt side"

Tok du Baards valgomat?

"Kan sykkelen vise vei?"

"Aldri har vi vært så trygge, aldri har vi vært så redde"

"Sykkelen er en elendig politisk sak"

"Derfor hater vi menn som sykler"

"Bli avhengig av å sykle før vinteren kommer"

"Oslo flopper, Malmø feirer"

"Hvordan våger du å sykle i Oslo?"

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!