SPALTE: «Hensynsløse syklister gjør at mange hater meg»

Sykkeldagbøkene: Det fins ego-bilister og ego-kollektivpassasjerer. Og det fins ego-syklister!

SPALTE: «Hensynsløse syklister gjør at mange hater meg»

SYKKEL-BAARD: Egoistene på sykkel ødelegger for andre syklister, mener Baard Ole Amundsen.

Noen mennesker er hensynsløse egoister. Av og til tar jeg T-banen, så jeg vet at det finnes en del av dem der. De blokkerer døra så folk ikke slipper ...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.10.2013 kl 09:44

Noen mennesker er hensynsløse egoister. Av og til tar jeg T-banen, så jeg vet at det finnes en del av dem der. De blokkerer døra så folk ikke slipper verken inn eller ut, for selv å være først i køen. De løper fra barn og gamle damer i kampen om det siste setet. De prater høyt i mobilen, helst om noe som har med jobb eller penger å gjøre, og elsker at alle må høre på.

Andre egoister kjører bil. Arbeidslivet setter tydeligvis pris på dem, for bemerkelsesverdig ofte kjører de rundt i biler som alminnelig hensynsfulle mennesker bare kan drømme om - som BMW X5 og Porsche Cayenne. Naturlig nok er de mer opptatt av egen tid enn andres liv, så de kjører konstant for fort. Som på T-banen, føler også bilkjørende egoister at tiden deres er så viktig at de må slå flere fluer i én smekk. Noen sminker seg i sladrespeilet, andre prater i mobil, surfer på nettet eller sender SMS og mail.

Noen hensynsløse egoister bruker sykkel. Sykling lar seg forene med noe denne mennesketypen er enda mer opptatt av enn sminke, mobil, nett, SMS og mail - nemlig trening. Kombinasjonen av sykling og trening, midt i en stor by, passer bedre jo mer hensynsløs man er. For den som er hensynsløs nok, kan selv det travleste fortau fremstå som rene velodromen.

Jeg tror de fleste er enige om at egoister som tar offentlig transport er plagsomme - men ganske ufarlige. Det er naturlig at ingen gidder å sprute vindusspylerveske på egoistiske trikkepassasjerer, eller opprette hatgrupper mot dem på Facebook. Det som derimot forundrer meg, er at hensynsløse syklister får så mye mer oppmerksomhet enn hensynsløse bilister. Sistnevnte gruppe er tross alt, hvis man låner et øye til ulykkesstatistikken, et langt større problem.

Kanskje handler dette om de to transportmidlenes svært forskjellige utgangspunkt. Det å kjøre bil på korte turer i Oslo, vel vitende om vår tids plass-, miljø- og klimaproblemer, er i utgangspunktet ganske hensynsløst. I hvert fall hvis man er sunn og frisk. At enkelte da også benytter bilen til å kjøre hensynsløst, er liksom ikke annet enn hva man kan forvente.

Å sykle hensynsløst, på den annen side, vil fort kunne oppleves som en foruroligende selvmotsigelse. Sykkelen bringer med seg en forventning om samfunnsansvar og idealisme, om ost og fersk loff i en kurv på styret, om godt humør og god tid. En hensynsløs syklist er like urovekkende som en romantisk poplåt om grov tortur.

Uansett; jeg avskyr hensynsløse syklister. De gjør nemlig at mange hater meg, for sykkelen gjør at de ikke ser forskjell. Noen førsøker til og med å sneie meg med minst mulig margin - mens de kjører alt for fort i sin BMW X5 eller Porsche Cayenne. Og sminker seg i sladrespeilet, prater i mobil, surfer på nettet eller sender SMS og mail.

Baard Ole Amundsen

Sykkeldagbøkene

 

Si din mening om Oslo som sykkelby her!  Mange andre har gjort det allerede.

Les Baards tidligere sykkeldagbøker her:

"Benytt fortau på motsatt side"

Tok du Baards valgomat?

"Kan sykkelen vise vei?"

"Aldri har vi vært så trygge, aldri har vi vært så redde"

"Sykkelen er en elendig politisk sak"

"Derfor hater vi menn som sykler"

"Bli avhengig av å sykle før vinteren kommer"

"Oslo flopper, Malmø feirer"

"Hvordan våger du å sykle i Oslo?"

LES OGSÅ:

Sykkel-Oslo skal skinne med ny sjef

 

 

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!