SPALTE: «Kan sykkelen vise vei?»

Sykkeldagbøkene-Baard mener at et liv som er fattig på karbon, kan være rikt på livskvalitet!

SPALTE: «Kan sykkelen vise vei?»

SYKKEL-BAARD: «Et liv som er fattig på karbon, kan være rikt på livskvalitet.»

Klimakrisen krever nye løsninger. Kan sykkelen vise vei?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.08.2013 kl 12:01

Jeg sykler fordi det gjør meg glad, sunn og sprek. Den gunstige effekten på klimaet er en ren bonus. Dermed bringer sykkelen med seg en viktig erkjennelse: Et liv som er fattig på karbon, kan være rikt på livskvalitet.

Gjennom to århundrer har fossil energi erobret plassen som selve kjerneingrediensen i det moderne samfunn. Forskerne har ofte problemer med å svare på hva som er gode klimaløsninger. Problemet er for integrert i livene våre, så regnestykket blir for komplisert. Noen fagfolk mener for eksempel at moderne landbruk gjør at kuer er mer skadelig for klimaet enn biler. Andre fagfolk mener naturligvis det stikk motsatte. Så hva skal vi gjøre og tro?

Politikerne gjør det enkelt for oss. De satser på CO2-lagring og elbil.

Når vi i fremtiden skal i butikken for å kjøpe to liter melk og en liten ost, skal vi altså fortsatt kunne frakte oss selv frem og tilbake i hver vår halvannet tonn tunge stålkonstruksjon. Vi bytter bare bensintanken med et batteri, så kan vi kjøre akkurat som før.

I fremtiden skal vi fortsatt kunne bo på landet i hver vår enebolig, langt fra naboen, jobben og togstasjonen. Vi skal dyrke tomater i arktisk klima, ta pappaperm i Thailand og helgeturer til New York, og frakte oppdrettsfisk frem og tilbake mellom Norge og Kina for å slippe å filetere dem selv. Vi finner bare en teknologi som gjør at klimagassene kan fanges og lagres i ti tusen år på Mongstad - så kan vi holde på akkurat som før.

Mongstadprosjektet og elbil-subsidiene er selvfølgelig ikke ment å redde klimaet, men å redde vår grenseløse forbrukerkultur fra de valgene vi burde ha tatt.

Å sykle gir lavere forbruk, er bra for klimaet, jorden og menneskeheten - og gir samtidig økt livskvalitet. Syklister opplever dette hver dag. Kanskje gir dette nettopp den erkjennelsen man behøver for å kunne våge seg frem med en politikk som faktisk fungerer.

Mongstad-milliardene og elbil-millionene bør heller brukes på sykkelveier og elsykkel-subsidier. Slik kan vi kanskje gjøre verdens fremtid en reell tjeneste - én syklist om gangen.

 

Baard Ole Amundsen

 

Si din mening om Oslo som sykkelby her! Mange andre har gjort det allerede.

Les Baards tidligere sykkeldagbøker her:

"Aldri har vi vært så trygge, aldri har vi vært så redde"

"Sykkelen er en elendig politisk sak"

"Derfor hater vi menn som sykler"

"Bli avhengig av å sykle før vinteren kommer"

"Oslo flopper, Malmø feirer"

"Hvordan våger du å sykle i Oslo?"

LES OGSÅ:

Sykkel-Oslo skal skinne med ny sjef

 

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!