SPALTE: «Månedskortet tar knekken på syklisme»

SYKKELDAGBØKENE: - Senk enkeltbillettprisene! mener sykkel-Baard.

SPALTE: «Månedskortet tar knekken på syklisme»

Enkeltreisene er så dyre at mange kjøper månedskort i stedet. Dermed dropper mange å sykle, mener sykkel-Baard.

Sykkel-Baard tar i sitt comeback i lokalavisen et oppgjør med prisene på enkeltbilleter og månedskort på buss, trikk og bane.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.05.2014 kl 10:50

Selv gjør jeg i det minste én ting riktig i kampen mot drivhuseffekten; jeg bor i Oslo. Hadde ikke storbyene vært oppfunnet for lenge siden, ville de nemlig ha vært én av ideene til verdens klimaforskere. Tett bosetning reduserer behovet for frakt av varer, og nesten all persontrafikk kan skje ved hjelp av sykkel og kollektivtrafikk - hvis det legges til rette for det.

Skal en urban livsførsel være maksimalt klimavennlig, må politikerne gi gode initiativer til å ta riktige valg. Dette innebærer selvfølgelig å bygge trygge og effektive sykkelveier, men også å gjøre det enkelt å sjonglere mellom sykkel på fine dager - og kollektivtrafikk når det snør, striregner eller er bikkjekaldt.

Oslos politikere er i ferd med å forstå at det må bygges flere og tryggere sykkelveier, men dette er dyrt, komplisert og tar tid. I mellomtiden kan de gjøre noe som både er raskt og enkelt: De kan sørge for at det blir lettere å sjonglere mellom sykkel på fine dager - og kollektivtrafikk ellers. Det eneste en slik løsning krever, er rimelige enkeltbilletter. En reise bør ikke koste mer enn 10-15 kroner - slik den gjør med månedskort.

I dag koster enkeltbillett 30 kroner. En syklist som synes det regner for mye, bruker 60 kroner på å komme seg til og fra jobb. Får han lyst på en kinotur når kvelden kommer, og været er det samme, koster én eneste regnværsdag 120 kroner. Det som derfor skjer, er at mange syklister kjøper månedskort for 650 kroner i oktober en gang.

Selv nekter jeg meg det, for da vet jeg at sykkelen blir stående ubrukt i fire uker. Månedskortet er som å ha en lat skytsengel på skulderen, som lokker og lurer meg inn i tbane-varmen. Hvorfor er det ikke greit med en prispolitikk som oppfordrer syklister å velge mellom kollektivt og sykkel? Jeg ser minst tre grunner: Selv sporadiske sykkelturer er veldig bra for helsa, sykkelen er langt mer klima- og ressursvennlig enn kollektivtrafikken, og mange sliter med å komme i gang med syklingen etter avbrudd.

Dyre enkeltbilletter er en etterlevning fra den gang de skapte ekstraarbeid for sjåfører og konduktører. De enkeltbillettene som i dag koster 30 kroner, gir intet slikt ekstraarbeid. Den reisende gjør all jobb selv - med digitalt klippekort eller Ruters utmerkede app.

Ruter bør sørge for at terskelen for å hoppe på buss, trikk eller t-bane er så lav som mulig. Slik kunne de ha gjort Oslo til en mer fleksibel, mer moderne by, og mer sykkel- og klimavennlig by.

Baard Ole Amundsen, Sykkeldagbøkene

SI DIN MENING OM OSLO SOM SYKKELBY HER

Les tidligere Sykkeldagbøkene-innlegg fra Baard her:

Derfor stoppet Baard opp i Frognerparken

Hensynsløse syklister gjør at mange bilister hater meg

«Kan sykkelen vise vei?»

«Aldri har vi vært så trygge, aldri har vi vært så redde»

«Sykkelen er en elendig politisk sak»

«Derfor hater vi menn som sykler»

«Bli avhengig av å sykle før vinteren kommer»

«Oslo flopper, Malmø feirer»

«Hvordan våger du å sykle i Oslo?»

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!