SPALTE: «Oslo flopper, Malmø feirer»

Sykkeldagbøkene: «Norske politikere setter seg mål, men det virker som om det tar all energien deres.»

SPALTE: «Oslo flopper, Malmø feirer»

Slitne politikere? «Norske politiker setter seg mål, men det virker som om det tar all energien deres. For etterpå har de ikke krefter til å gjennomføre tiltak,» skriver Baard Ole Amundsen i denne utgaven av Sykkeldagbøkene. Foto: Fredrik Eckhoff FOTO: Foto: Fredrik Eckhoff

Det er mange og store forskjeller på Norge og Sverige - også når det gjelder sykkel. Når svenske politikere har satt seg et mål, gjennomfører de tilta...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
15.05.2013 kl 11:30

Det er mange og store forskjeller på Norge og Sverige - også når det gjelder sykkel. Når svenske politikere har satt seg et mål, gjennomfører de tiltak. Slik gjør vi det ikke her i landet. Norske politikere setter seg mål, men det virker som om det tar all energien deres. For etterpå har de ikke krefter til å gjennomføre tiltak.

Når det gjelder sykkel, har Norge og Sverige stort sett hatt det samme målet de siste årene: Flere skal velge sykkel fremfor bil. For å nå målet, har de i Sverige bygget sykkelveier som gjør at syklistene slipper å blir påkjørt av biler eller kollidere med fotgjengere. De har satt opp servicestasjoner der man kan bytte sykkeldekk, fylle luft og smøre kjedet. De har montert stativer som gjør det mindre sannsynlig at sykkelen blir stjålet mens du handler melk i butikken.

Hva er resultatet? På Cyklistblubban på Facebook finner du mye interessant sykkelstoff fra Sverige. Der ligger det blant annet en artikkel om sykkelsatsningen i Malmø i avisen Sydsvenskan - skrevet 6. mai. Malmø befolker cirka 300.000 innbyggere, og man regner med en vekst på 100.000 innbyggere de neste årene. Mens ingenting har skjedd siden Oslo kommune med pamp og prakt vedtok sin plan for utbygging av sykkelveinettet for 14 år siden, har Malmø økt sykkelveinettet med 50 prosent på denne tiden.

Mens sykkelandelen i Oslo har falt gjennom hele perioden, og nå ligger på 4,9 prosent, har Malmø hatt vekst. Sydsvenskan kan stolt fortelle at hver fjerde reise i Malmø nå gjøres med sykkel.

Et eget sykkelprogram for Malmø ble vedtatt høsten i fjor, og nye 400 millioner ble satt av til å skape gode løsninger for syklistene - selvsagt utviklet i tett samarbeid med syklistene. Satsingen oppleves ikke bare å øke antall syklister, men mange uttaler også at utviklingen også gir en vitalisert og mer levende by.

På de travleste av Malmøs 489 kilometer med sykkelveier passerer det nå mer enn 8.000 syklister hver dag. Slik går det når politikerne ikke blir utslitt av å vedta mål, men også har krefter til å gjennomføre tiltak.

Baard Ole Amundsen

Sykkeldagbøkene

 

Her kan du lese artikkelen om sykling i Malmø i Sydsvenskan.

LES OGSÅ:

Sykkeldagbøkene: Hvordan våger du å sykle i Oslo?

Ta kontakt med Baard!

Du har akkurat lest det andre innlegget i vår spalte «Sykkeldagbøkene». Du kan lese mer om spaltisten, Baard Ole Amundsen her.

Du kan også komme i kontakt med Baard på twitter eller ved å skrive i «protokollen» som du finner i forbindelse med spalten på dittOslo.no.

Baard og dittOslo er veldig interessert i å lese om dine erfaringer som syklist eller om syklister. Dette kan blant annet gi verdifulle innspill til fremtidige Sykkeldagbøkene-innlegg.

 

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!