SPALTE: «Sykkelen er en elendig politisk sak»

Sykkelen dankes ut av elbilen.

SPALTE: «Sykkelen er en elendig politisk sak»

SYKKEL-BAARD: «Elbilens løfte er at vi kan løse privatbilismens problemer gjennom å kjøpe enda en bil ...» Les Baards tidligere Sykkel-dagbøkene-innlegg på dittOslo.no.Arkivfoto

Sykkelen er en god politisk løsning, men en dårlig sak.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
15.08.2013 kl 12:39

I politikken er det stor forskjell på en god løsning og en god sak. Førstnevnte appellerer til fornuften, og skal gjøre verden bedre. Sistnevnte appellerer til følelsene og skal mobilisere velgere. Hva har det med sykkel å gjøre? Jo, en sykkel er egnet til å vise forskjellen. Det eneste man trenger å gjøre, er å sammenlikne den med elbilen.

Privatbilismen er en av vår tids største utfordringer. Den skaper køer, plassmangel og utrivelige byrom, svevestøv fra piggdekk, overforbruk av ressurser, ulykker, fedmebølge og andre livsstilsproblemer, klimaproblemer, utslipp av NOx og forbruk av fossil energi.

Sykkelen er bilens antistoff. Den løser alle problemer privatbilismen skaper. Dermed skulle man tro at sykkelen var en god politisk sak? Nei, sykkel er en elendig politisk sak. Men man vinner ikke velgere gjennom å be oss trille frem vår gamle Diamant, brette opp buksebeina og bli svette på ryggen på vei til jobb om morgenen.

I den andre enden av den politiske skalaen finner vi elbilen. Den er en eventyrlig politisk sak. Elbilens løfte er at vi kan løse privatbilismens problemer gjennom å kjøpe enda en bil, sette oss godt til rette, skru på radioen og gi gass. Den som slår til, blir belønnet med gratis parkeringsplasser, gratis bomringpasseringer, gratis strøm, tilgang til kollektivfeltet og total avgiftsfrihet.

Slikt blir det velgere av. Den eneste haken ved denne fantastiske politiske saken, er at den ikke løser særlig mange problemer. Tvert imot forårsaker elbiler stort sett de samme problemer som konvensjonelle biler gjør. De skaper køer, plassmangel og utrivelige byrom, svevestøv fra piggdekk, overforbruk av ressurser, ulykker, fedmebølge og andre livsstilsproblemer.

Det eneste elbilen gir mindre av, er NOx, klimaproblemer og forbruk av fossil energi. Dette vel å merke kun dersom man ser bort fra at mye av strømmen på vårt strømmarked stammer fra kjerne,- gass- og kullkraft.

Den som velger sykkel i stedet for elbil, blir straffet med moms og manglende tilrettelegging. Da får du kare deg frem mellom busser, biler, hunder og trikkeskinner som best du kan. Bilene som kommer i bakfra, og sneier deg med centimeters avstand, er stadig oftere lydløse. Blir du påkjørt av én av dem, kan du trøste deg med én ting: Du har blitt truffet av en god politisk sak.

Baard Ole Amundsen

 

Si din mening om Oslo som sykkelby her! Mange andre har gjort det allerede.

Les Baards tidligere sykkeldagbøker her:

"Derfor hater vi menn som sykler"

"Bli avhengig av å sykle før vinteren kommer"

"Oslo flopper, Malmø feirer"

"Hvordan våger du å sykle i Oslo?"

LES OGSÅ:

Sykkel-Oslo skal skinne med ny sjef

 

 

 

 

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!