ANNONSE
Annonse

SPALTE: «Sykkelen er en elendig politisk sak»

Sykkelen dankes ut av elbilen.

SYKKEL-BAARD: «Elbilens løfte er at vi kan løse privatbilismens problemer gjennom å kjøpe enda en bil ...» Les Baards tidligere Sykkel-dagbøkene-innlegg på dittOslo.no.Arkivfoto

Sykkelen er en god politisk løsning, men en dårlig sak.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 15.08.2013 kl 12:39

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

I politikken er det stor forskjell på en god løsning og en god sak. Førstnevnte appellerer til fornuften, og skal gjøre verden bedre. Sistnevnte appellerer til følelsene og skal mobilisere velgere. Hva har det med sykkel å gjøre? Jo, en sykkel er egnet til å vise forskjellen. Det eneste man trenger å gjøre, er å sammenlikne den med elbilen.

Privatbilismen er en av vår tids største utfordringer. Den skaper køer, plassmangel og utrivelige byrom, svevestøv fra piggdekk, overforbruk av ressurser, ulykker, fedmebølge og andre livsstilsproblemer, klimaproblemer, utslipp av NOx og forbruk av fossil energi.

Sykkelen er bilens antistoff. Den løser alle problemer privatbilismen skaper. Dermed skulle man tro at sykkelen var en god politisk sak? Nei, sykkel er en elendig politisk sak. Men man vinner ikke velgere gjennom å be oss trille frem vår gamle Diamant, brette opp buksebeina og bli svette på ryggen på vei til jobb om morgenen.

I den andre enden av den politiske skalaen finner vi elbilen. Den er en eventyrlig politisk sak. Elbilens løfte er at vi kan løse privatbilismens problemer gjennom å kjøpe enda en bil, sette oss godt til rette, skru på radioen og gi gass. Den som slår til, blir belønnet med gratis parkeringsplasser, gratis bomringpasseringer, gratis strøm, tilgang til kollektivfeltet og total avgiftsfrihet.

Slikt blir det velgere av. Den eneste haken ved denne fantastiske politiske saken, er at den ikke løser særlig mange problemer. Tvert imot forårsaker elbiler stort sett de samme problemer som konvensjonelle biler gjør. De skaper køer, plassmangel og utrivelige byrom, svevestøv fra piggdekk, overforbruk av ressurser, ulykker, fedmebølge og andre livsstilsproblemer.

Det eneste elbilen gir mindre av, er NOx, klimaproblemer og forbruk av fossil energi. Dette vel å merke kun dersom man ser bort fra at mye av strømmen på vårt strømmarked stammer fra kjerne,- gass- og kullkraft.

Den som velger sykkel i stedet for elbil, blir straffet med moms og manglende tilrettelegging. Da får du kare deg frem mellom busser, biler, hunder og trikkeskinner som best du kan. Bilene som kommer i bakfra, og sneier deg med centimeters avstand, er stadig oftere lydløse. Blir du påkjørt av én av dem, kan du trøste deg med én ting: Du har blitt truffet av en god politisk sak.

Baard Ole Amundsen

 

Si din mening om Oslo som sykkelby her! Mange andre har gjort det allerede.

Les Baards tidligere sykkeldagbøker her:

"Derfor hater vi menn som sykler"

"Bli avhengig av å sykle før vinteren kommer"

"Oslo flopper, Malmø feirer"

"Hvordan våger du å sykle i Oslo?"

LES OGSÅ:

Sykkel-Oslo skal skinne med ny sjef

 

 

 

 

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.