SPALTE: «Syklistene rammes av politikkens tyngdelover»

SPALTE: «Syklistene rammes av politikkens tyngdelover»

«Oslos syklister rammes nemlig av tre av den norske politikkens kraftigste tyngdelover,» skriver Sykkel-Baard i denne utgaven av Sykkeldagbøkene. FOTO: Arkivfoto

Det er tydelig at sykkel er et tema som opptar mange, for når jeg treffer folk, får jeg svært ofte spørsmål om det er jeg som skriver om sykkel i lokalavisen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.10.2013 kl 12:50

Deretter utvikler samtalene seg i to ulike retninger: Enten får jeg høre en historie som forklarer hvorfor vedkommende ikke lenger våger sykle i Oslo, eller det kommer en historie om hvorfor han eller hun har blitt livredd syklister.

I sum er historiene likevel ganske like. De handler om hva som skjer når syklister tvinges til å ferdes mellom fotgjengere på alt for trange fortau, og mellom biler på alt for travle veier. Jeg tror dessverre ikke denne situasjonen kommer til å bli bedre med det første. Oslos syklister rammes nemlig av tre av den norske politikkens kraftigste tyngdelover.

Den første tyngdeloven sier at ny infrastruktur ikke skal gi mer trafikk. I praksis betyr det at politikerne prioriterer å bygge nye veier der det ikke egentlig trengs. Ikke noe sted i landet er det mer bruk for nye veier enn i Oslo. Altså må vi pent stille oss sist i køen.

Den andre tyngdeloven sier at en god politiker skal tvinge folk til å leve sunnere og mer miljøvennlig. De som allerede ønsker å leve sunt og miljøvennlig, ved for eksempel å sykle heller enn å kjøre bil, faller utenom alle politiske referanserammer. I forhold til slike mennesker er nemlig ikke politikernes utfordring å endre andres holdninger, men egne. Det var ikke derfor de gikk inn i politikken.

Den siste tyngdeloven sier at i trafikken er alle ulykker trafikantenes feil. Hvis du bare er konsentrert nok, tålmodig nok, avbalansert nok, fornuftig nok, forsiktig nok og dyktig nok, så går alt bra. Hvilket jo er riktig, både i bil og på sykkel, forutsatt at man er villig til å se bort fra alt som hører livet og virkeligheten til.

Å sykle i Oslo vil medføre unødig høy risiko i all overskuelig fremtid. Problemet lar seg nemlig ikke løse uten at politikerne endrer egne holdninger og bygger ny og risikoforebyggende infrastruktur som skiller bilister, syklister og fotgjengere fra hverandre. På toppen av det hele må dette skje i den byen som trenger det mest. Altså må man oppheve flere politiske tyngdelover. Det holder ikke å skifte regjering.

Baard Ole Amundsen

 

Si din mening om Oslo som sykkelby her!  Mange andre har gjort det allerede.

Les Baards tidligere sykkeldagbøker her:

Derfor stoppet Baard opp i Frognerparken

Hensynsløse syklister gjør at mange bilister hater meg

"Kan sykkelen vise vei?"

"Aldri har vi vært så trygge, aldri har vi vært så redde"

"Sykkelen er en elendig politisk sak"

"Derfor hater vi menn som sykler"

"Bli avhengig av å sykle før vinteren kommer"

"Oslo flopper, Malmø feirer"

"Hvordan våger du å sykle i Oslo?"

LES OGSÅ:

Sykkel-Oslo skal skinne med ny sjef

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!